20 december 2019 – iPractice, een zorginstelling in Amsterdam, introduceert als eerste in Nederland een nieuw concept binnen de GGZ. Ze ontwikkelden een ‘blended care’ behandelvorm, waarbij therapie via online chat een belangrijk element is naast het face-to-face en telefonische contact.
De resultaten zijn zeer veelbelovend; de behandelcapaciteit is met 40 procent vergroot en de administratielast van de GZ-psychologen met 50 procent verminderd. Overheid, verzekeraars en bedrijven hebben al interesse getoond in de mogelijkheden van deze innovatieve psychologische zorg.
Digitale technologie nodig voor praktijk van de toekomst
20% van de mensen loopt rond met psychische klachten terwijl er behandelcapaciteit is voor slechts 6%, technologie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verkorten van de wachtlijsten. Gijs Coppens, GZ-psycholoog en algemeen directeur van iPractice: “Terughoudendheid bij het inzetten van nieuwe technologie zorgt voor een suboptimale behandelaanpak en inzet van behandelcapaciteit. Sinds Freud hebben we weinig veranderd aan de manier waarop we psychische zorg leveren. Om de GGZ beter bereikbaar en betaalbaar te maken, is implementatie van slimme technologie nodig. Door op de achtergrond processen te automatiseren blijft er meer tijd over voor de cliënt. Chattechnologie maakt contact laagdrempelig en een therapie persoonlijker.”
GGZ laagdrempeliger, effectiever en efficiënter door therapie deels te digitaliseren
Online spreekkamer biedt voordeel voor zowel cliënt als psycholoog
Cliënten kunnen direct worden geholpen, de eerste algemene intake en diagnostiek gebeuren online bij iPractice. Aansluitend is er een face-to-face afspraak om op thema’s te verdiepen. De tweewekelijkse afspraken met de GZ-psycholoog op de praktijk (of op afstand via video), worden aangevuld met dagelijks online chatcontact op een moment dat het de cliënt het beste uitkomt. Het online deel van de behandeling wordt gedaan door startende psychologen, waardoor schaarse tijd van GZ-psychologen wordt vrijgespeeld. Bovendien blijkt dat cliënten makkelijker delen in de online spreekkamer, waardoor de psycholoog beter geïnformeerd is in het dagelijks leven van de patiënt. Hierdoor is er een sneller effect van de therapie, het grootste deel van de klachten is binnen vier maanden opgelost. Nine Gramberg, GZ-psycholoog bij iPractice: “We merken dat cliënten veel meer betrokken zijn bij hun behandeling door het dagelijkse chatcontact. Normaliter duurt een behandeltraject twaalf sessies, nu acht of negen. Het dossier wordt automatisch gevuld, het scheelt ons als behandelaar zeeën van tijd en we merken dat cliënten er heel goed op reageren.”
Emoties hebben geen wachttijd
“Daarnaast innoveren we door bijvoorbeeld slimme integratie met taal-technologie, zoals berichten automatisch aanvullen, de beste therapeutische antwoorden voorspellen en voorstellen aan de psycholoog. We ontwikkelen ook een ‘chat simulator’ om nieuwe psychologen op te leiden tot chat-psycholoog. De grote motivatie is een laagdrempelig psychotherapeutisch contact voor iedere Nederlander, zonder wachttijd, omdat emoties ook geen wachttijd hebben”, aldus Coppens.
Oplossingen voor verzekeraars, bedrijven, ziekenhuizen en universiteiten
Inmiddels is de succesvolle innovatie van iPractice ook opgevallen bij het ministerie van VWS en is de staatssecretaris van volksgezondheid Blokhuis op de hoogte. Ook vinden gesprekken plaats met bedrijven om iPractice te implementeren. Op de korte termijn ligt hierbij de focus op scale-ups. Maar er wordt ook gepraat met een aantal grote bedrijven, zoals banken. Daarnaast is er contact met ziekenhuizen en universiteiten om een chatservice te ontwikkelen voor zorgverleners en studenten. Samen met een zorgverzekeraar start er in maart 2020 een pilot om gezamenlijk een chattherapie voor millennials te ontwikkelen.
Bron: persbericht
Dit bericht is 2775 keer gelezen.