Helpt Super Chill App basisschoolleerlingen om te gaan met stress?

Facebooktwitterlinkedinmail

4 november 2021 – Het Centrum voor Urban Mental Health (UMH) van de UvA slaat de handen ineen met de Stichting Super Chill in nieuw onderzoek naar een app waarin basisschoolleerlingen en hun leerkrachten mindfulnessvaardigheden leren: de Super Chill App. De app biedt oefeningen die leerlingen en leerkrachten helpen om te gaan met stress, binnen en buiten het klaslokaal. Uitgangspunt is meer aandacht en tijd voor ontspanning en mentale weerbaarheid en minder druk op presteren. Het onderzoek naar de app is onlangs van start gegaan.

Er zijn in de app oefeningen voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Zo krijgen leerkrachten bijvoorbeeld korte oefeningen aangereikt om met de kinderen te gebruiken op momenten dat er een gespannen of stressvolle sfeer in de klas is. De oefeningen kunnen worden gekozen afhankelijk van de behoeften van de leerlingen op dat moment, om het energieniveau in de klas te verlagen of juist te verhogen. Daarnaast kunnen de leerkrachten met de app ook persoonlijke oefeningen doen tijdens de werkdag om hun stress te verminderen.

Van complexiteit naar actie
‘Er zijn veel mindfulness-apps op de markt, maar er is nog maar weinig empirisch onderzoek naar de effecten ervan gedaan’, vertelt Reinout Wiers, co-directeur UMH en hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie. ‘De Super Chill App is voor ons heel interessant, omdat het zich specifiek richt op het verbeteren van de mentale gezondheid van leerlingen en leerkrachten. Ons Centrum voor Urban Mental Health, een onderzoeksprioriteit aan de UvA, wil nieuwe paden ontrafelen om de mentale gezondheid in steden te verbeteren, rekening houdend met de complexiteit en dynamiek van mentale gezondheidsproblemen en psychische stoornissen in een stedelijke omgeving. Het onderzoek naar de Super Chill App geeft ons de mogelijkheid om de benadering vanuit de complexiteitswetenschap in de praktijk toe te passen. Van complexiteit naar actie dus.’

Factoren en uitkomsten
In het onderzoek wordt de praktische toepassing van app geëvalueerd. Met behulp van zogenoemde in-app metingen bestuderen de onderzoekers de effecten van het gebruik van de app op stress, angst, stemming en psychosomatische (lichamelijke) klachten, en het algemene welzijn en de sfeer in de klas. Ed de Bruin, onderzoeker bij Universiteit van Twente en fellow bij UMH die het onderzoek leidt, zegt, ‘De grote hoeveelheid data die de app oplevert, maakt het mogelijk om te kijken naar de invloed van een groot aantal factoren op het welzijn van leerlingen.’ Zo kunnen onder meer leeftijd, sekse, sociaaleconomische en etnische achtergrond, stedelijke of landelijke context en het schooltype van een leerling van invloed zijn op verschillende uitkomsten, bijvoorbeeld stress, aandacht, internaliserende klachten en schoolprestaties. ‘De onderzoekers gaan feedback loops modelleren tussen de verschillende uitkomsten en de interventie die de app biedt’, licht Claudi Bockting, co-directeur UMH en hoogleraar Klinische psychologie in de psychiatrie, toe. ‘Met behulp van een dynamische complexe-systeembenadering, kunnen zo meerdere niveaus in beschouwing worden genomen: scholen, leraren, klassen, en hun onderlinge relaties. Dat is heel waardevol, ook met het oog op de aanpak van mentale problemen onder andere groepen in de samenleving.’

Wereldwijd doel
De app is ontwikkeld door de Stichting Super Chill in samenwerking met onderzoekers van het Centrum voor Urban Mental Health van de UvA en onderzoekers van de Universiteit Twente. Bij de ontwikkeling zijn zowel mindfulness- en yoga-deskundigen betrokken als leerkrachten en directeuren uit de basisonderwijs.

Super Chill hield in augustus 2020 een pilot met 100 leerkrachten en is sinds januari 2021 gegroeid met ruim 10.000 downloads. ‘Met Super Chill willen we zowel op de korte als de lange termijn verandering teweegbrengen’, aldus Muriël Siebel, managing director van Super Chill. ‘Op korte termijn willen we kinderen vooral vaardigheden leren die ze nu helpen om onder andere met stressvolle omstandigheden om te gaan. Op de lange termijn willen we dat sociaal-emotionele vaardigheden net zo belangrijk worden als de ‘meetbare’; deze zijn namelijk enorm belangrijk voor een gezonde toekomst én dragen bij aan het interne en externe leerklimaat van kinderen. Hiervoor is wel een ommezwaai nodig in het basisonderwijs en daar proberen we ons steentje aan bij te dragen. De uitkomsten van het onderzoek gaan ons zeker sterken in deze missie!’

De Super Chill App is gratis.

Bron: uva.nl 

Dit bericht is 1262 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail