De invloed van voeding op stress – wat moet je wel en niet eten?

Facebooktwitterlinkedinmail

 stress

12 november 2015 – Iedereen krijgt wel eens af te rekenen met stress. De adrenaline die zich door de druk van het dagelijkse leven in het lichaam opstapelt, is niet zonder gevaar. Stress kan fysieke én psychologische schade aanrichten. Tijd voor actie? Met deze voedingsstoffen gaat u stress te lijf (en wat moet u absoluut mijden..

Vezels

Wat doen ze?vezels
Wilt u zich een hele dag energiek voelen, dan heeft u complexe koolhydraten en vezels nodig. Ze zorgen ervoor dat suikers geleidelijk in het bloed worden opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Maar vezels doen nog meer. Ierse onderzoekers stelden in een studie vast dat een vezelrijke voeding een gunstig effect heeft op de mentale gezondheid. De proefpersonen die ’s ochtends vezelrijke ontbijtgranen aten, bleken minder stress en een sneller denkproces te hebben.

Waarin vindt u ze?
Complexe koolhydraten en vezels vindt u onder andere in volkoren producten, zoals bruin brood, volkoren pasta, bruine rijst en havermout. Daarnaast zijn ook bladgroenten, linzen en fruit een goede bron van vezels.

Omega 3

Omega-3-DHA-Supplement-Proven-to-Boost-Brain-PowerWat doet het?
Chronische stress kan ontstekingen in het lichaam bevorderen en het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Om de slechte invloed van stress op het lichaam tegen te gaan, heeft u voldoende omega 3-vetzuren nodig. Studies wezen uit dat die bovendien mogelijk depressies en spanning kunnen verlichten.

Waarin vindt u het?
Vette vissoorten, zoals zalm, sardines, tonijn, haring, makreel en ansjovis, zijn rijk aan omega 3. Maar er zijn ook plantaardige producten die omega 3 bevatten: walnoten, lijnzaad en koolzaadolie.

Magnesium

magnesium-rich-foodsWat doet het?
Bent u langdurig blootgesteld aan stress, dan zou de magnesiumvoorraad in uw lichaam wel eens snel kunnen slinken. Geen goede zaak, want een van de gevolgen van te weinig magnesium is… stress.

Waarin vindt u het?
Bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool, pompoen- en sesamzaad, noten, peulvruchten, vette vis, volkoren producten en quinoa bevatten veel magnesium.

Zink
zinkWat doet het?

Heeft u ook al gemerkt dat u na een stressvolle periode sneller ziek wordt? Stress verzwakt het immuunsysteem, wat u vatbaarder maakt voor allerlei ziektes. Zink kan u beschermen, want dit mi