Nieuwe handreiking Kwartiermaken voor ervaringsdeskundigen

Facebooktwitterlinkedinmail

21 september 2022 – De inzet van ervaringsdeskundigen kan van grote waarde zijn voor mensen in een kwetsbare positie en voor beleid en uitvoering in het sociaal domein. Gemeenten en organisaties die met ervaringsdeskundigen willen gaan werken, moeten daar ruim baan voor maken. Een grondige verkenning en voorbereiding zijn nodig om de organisatie en de medewerkers toe te rusten. Movisie helpt bij dit kwartiermaken met een complete en praktische handreiking.

‘Goed samenwerken met ervaringsdeskundigen brengt wezenlijke veranderingen met zich mee’, zegt Jeroen de Haan-Rissmann, senior ervaringsdeskundige bij Movisie. ‘Vaak wordt daar in het werkveld te licht over gedacht: een paar ervaringsdeskundigen aanstellen en aan de slag maar. Dat gaat maar zelden goed en wringt al snel, als er geen goed fundament of plan ligt, en er te weinig besef is van de impact van deze andere manier van samenwerken dan hoe het voorheen altijd in de praktijk ging. Daarom moet er vooraf de werkelijke wil zijn om écht ruimte te maken voor de waarde van ervaringskennis. Je moet bereid zijn er ook werkelijk consequenties aan te verbinden. En het is ook niet zo dat je een vinkje kunt zetten als het allemaal maar goed op papier staat.’

Groot enthousiasme
De Haan-Rissmann is een van de schrijvers van de nieuwe Handreiking Kwartiermaken voor ervaringsdeskundigen. Samen met onderzoeker Renske van der Zwet, adviseur Karin Sok en een andere senior ervaringsdeskundige, Marc Mulder, maakte hij de handreiking. Het Movisie viertal deed daarvoor literatuuronderzoek, putte uit eigen praktijkervaringen en sprak met een aantal ervaringsdeskundigen. De belangrijkste aanleiding was dat het huidige grote enthousiasme om met ervaringsdeskundigen te werken niet altijd gepaard gaat met een gedegen voorbereiding.

Het kampement klaarmaken
‘Veel organisaties pionieren met de inzet van ervaringsdeskundigheid, vanuit de overtuiging dat ze gaandeweg wel ontdekken hoe het werkt’, constateert Van der Zwet. ‘Maar een grondige voorbereiding van de organisatie en de medewerkers is echt een basisvoorwaarde, anders wordt de inzet van ervaringsdeskundigheid geen succes.’ De term kwartiermaken is afkomstig uit het leger en verwijst naar de vooruitgeschoven posten die een kampement alvast klaar maken voor de komst van de troepen.

Specifiek uitgewerkt
In de handreiking staat stapsgewijs beschreven hoe de fasen van kwartiermaken verlopen. In grote lijnen bestaan die fasen uit het verkennen van de omgeving, het creëren van een veranderklimaat, het toerusten van de organisatie en de medewerkers en tot slot het volhouden en borgen. Dit klinkt misschien bekend, maar de waarde van de nieuwe handreiking zit hem er in dat het concreet en specifiek is uitgewerkt.

Hoogstnoodzakelijk
De handreiking zoomt in het stappenplan in op organisatorische aangelegenheden die voor het werken met ervaringsdeskundigen op een aangepaste manier ingericht moeten worden. Denk daarbij aan zaken als de werving- en selectieprocedure, het competentieprofiel en de beloning voor ervaringsdeskundigen. Al met al maakt de handreiking duidelijk dat kwartiermaken best een kluif is, maar een behapbare. En vooral: een hoogstnoodzakelijke.

Bekijk de publicatie hier:
Kwartiermaken-voor-ervaringsdeskundigen-2022_0.pdf 647.38 KB

Bron: movisie.nl

Dit bericht is 251 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail