‘Stoeltjesdans’ geeft leerkrachten meer inzicht in pestgedrag in klas

Facebooktwitterlinkedinmail

18 april 2022  – Tijdens de Landelijke Dag tegen Pesten morgen op 19 april wordt er stilgestaan bij het feit dat nog altijd één op de tien leerlingen in het onderwijs gepest wordt – dat is al gauw twee of drie leerlingen per klas. Dat komt mede doordat het voor drukbezette docenten lastig blijft om grip te krijgen op het sociale klimaat van de klas. Met Stoeltjesdans hoopt Yvonne van den Berg, ontwikkelingspsycholoog aan de Radboud Universiteit, leraren daarin te ondersteunen.

Het Radboud Fonds start een crowdfundingcampagne om het bereik en de effectiviteit van Stoeltjesdans te vergroten, om zo een nieuwe aanpak voor sociale veiligheid in de klas toegankelijker te maken.

Pestgedrag is ontzettend lastig uit te roeien, zelfs voor leraren die hun uiterste best doen om het aan te pakken. ‘Maar in de praktijk hebben zij er niet altijd voldoende zicht op, want één op de drie leerlingen die gepest wordt, vertelt het aan niemand,’ legt Yvonne van den Berg uit. ‘Met Stoeltjesdans helpen we docenten om beter in de smiezen te krijgen wat zich in de klas afspeelt.’

Onderbuikgevoel bevestigd
Docenten die zich voor Stoeltjesdans aanmelden, krijgen een korte vragenlijst die door alle leerlingen ingevuld moet worden. Wie zijn de beste vrienden van die leerling, wie is er het populairst, wie is er behulpzaam en wie roddelt er het meest? Van den Berg: ‘De resultaten worden anoniem opgeslagen en verwerkt, maar geven zo al een heel goed beeld van de sociale dynamiek in de klas. Soms duiken er nieuwe inzichten op, soms is het voor leraren vooral prettig om een bevestiging te krijgen van het eigen onderbuikgevoel.’

Aan de hand van de testresultaten genereert Stoeltjesdans bovendien direct een klassenindeling. Die is gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten en wordt automatisch aangepast aan de wensen van de leerkracht – of dat nou het apart houden van lastige leerlingen is, of het aanmoedigen van nieuwe vriendschappen.

‘Een kleine samenleving’
Nu sociale veiligheid een steeds belangrijkere rol speelt in het maatschappelijke debat, is het begrijpelijk dat er volgens van den Berg ook naar het onderwijs wordt gekeken. ‘Een klas is een samenleving in het klein. Hier leren kinderen voor het eerst om samen te werken en kritisch met elkaar om te gaan op een vriendelijke manier. Je moet leren dat je niet iedereen aardig hoeft te vinden, om toch respectvol met elkaar om te gaan. Als Stoeltjesdans daar ook maar een kleine rol in kan spelen, is dat al winst.’

Het Radboud Fonds(verwijst naar een andere website) start deze maand een campagne om de wetenschappelijke basis van het platform verder uit te bouwen. ‘Het zou ontzettend waardevol zijn als we de data uit Stoeltjesdans kunnen delen met andere onderzoekers, natuurlijk wel op anonieme en niet-commerciële basis. Met donaties kunnen we investeren in de website, om de data en informatie beter toegankelijk te maken,’ vertelt van den Berg.

‘We horen van leerkrachten allerlei strategieën die voor hen goed werken – hoe fijn zou het zijn als we zo’n strategie gelijk kunnen aanbieden bij duizenden leerkrachten, en kunnen evalueren of het verwachte resultaat ook echt bereikt wordt. Ik zie mezelf als het verbindingspoppetje: ik breng onderzoekers en onderwijzers met elkaar in contact zodat ze allebei nieuwe inzichten uit Stoeltjesdans kunnen halen. Pesten is helaas ontzettend hardnekkig, maar als we van elkaar kunnen blijven leren kunnen we belangrijke stappen zetten.’

Help je mee om kinderen zich veilig te laten voelen in de klas? Je kunt bijdragen aan de ontwikkeling van Stoeltjesdans. Lees meer of doneer via de site van het Radboud Fonds.

Bron: ru.nl 

Dit bericht is 1913 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail