Weinig zicht op hoeveel leerlingen met autisme extra ondersteuning nodig hebben

Facebooktwitterlinkedinmail

17 april 2022 – De Inspectie van het Onderwijs heeft woensdag 13 april het rapport De Staat van het Onderwijs 2022 uitgebracht en aangeboden aan de ministers van Onderwijs. Jaarlijks brengen zij dit rapport uit over wat goed gaat in het onderwijs en over wat beter kan. 

De NVA-Expertgroep Autisme en Onderwijs mocht het rapport De Staat van het Onderwijs van te voren inzien en aanbevelingen doen. In het rapport legt de inspectie de nadruk op het opdoen van ‘basisvaardigheden’ door leerlingen. Naar het idee van de Expertgroep is ondersteunen en toerusten op schoolse en levensvaardigheden voorwaardelijk voor het leren van basisvaardigheden als rekenen, taal en burgerschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan emotieregulatie, zelfkennis en omgaan met anderen. Deze levensvaardigheden zijn ook essentieel om uitval van leerlingen met autisme in het onderwijs te voorkomen.

Het viel de Expertgroep op dat de Inspectie van het Onderwijs aangaf dat er weinig zicht is op welke en hoeveel leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. De Expertgroep zal blijven pleiten voor onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoeften van elke leerling. Scholen en het onderwijs worden zo ingericht dat zo veel mogelijk leerlingen met autisme er terecht kunnen.

De Staat van het Onderwijs is het jaarlijkse verslag van de Inspectie van het Onderwijs over wat er goed gaat in het onderwijs en waar verbeterpunten liggen. PDF document | 214 pagina’s | 9,9 MB

 

Dit bericht is 1985 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail