Mindfulness kan psychische welzijn verbeteren, maar werkt niet voor iedereen

Facebooktwitterlinkedinmail

13 januari 2021- Mindfulness-cursussen kunnen angst, depressie en stress verminderen en psychisch welzijn verbeteren in de meeste, maar niet alle, niet-klinische omgevingen, zegt een team van onderzoekers van de Universiteit van Cambridge. Ze ontdekten ook dat mindfulness misschien niet beter is dan andere methodes, die gericht zijn op het verbeteren van de psychische gezondheid en het welzijn.

Mindfulness wordt gedefinieerd als ‘het bewust aandacht geven aan het moment, zonder hierover te oordelen’. Het is de laatste jaren steeds populairder geworden als een manier om het welzijn te vergroten en stressniveaus te verminderen. In het Engeland biedt de National Health Service therapieën aan op basis van mindfulness om psychische problemen zoals depressie en suïcidale gedachten te helpen behandelen.

De meerderheid van de mensen die mindfulness beoefenen, leert hun vaardigheden echter in maatschappelijke omgevingen zoals universiteiten, werkplekken of privécursussen. Op mindfulness gebaseerde programma’s worden vaak gepromoot als de universele tool om stress te verminderen en het welzijn te vergroten, toegankelijk voor iedereen, overal. Er zijn over de hele wereld veel  onderzoeken uitgevoerd om te beoordelen of persoonlijke mindfulnesstraining de psychische gezondheid en het welzijn kan verbeteren, maar de resultaten zijn vaak wisselend.

In een rapport dat in PLOS Medicine is gepubliceerd, leidde een team van onderzoekers van de afdeling Psychiatrie van de Universiteit van Cambridge een systematische review en meta-analyse om de gepubliceerde gegevens van alle onderzoeken nader te bekijken. Deze aanpak stelt hen in staat om bestaande – en vaak tegenstrijdige of ondermaatse – studies samen te brengen om meer robuuste conclusies te trekken. Het team identificeerde 136 onderzoeken naar mindfulnesstraining voor bevordering van de psychische gezondheid in maatschappelijke omgevingen. Deze onderzoeken omvatten 11.605 deelnemers van 18 tot 73 jaar uit 29 landen, van wie meer dan driekwart (77%) vrouw was.

De onderzoekers ontdekten dat in de meeste situatiesmindfulness de angst, depressie en stress vermindert en het welzijn verhoogt in vergelijking met niets doen. De resultaten toonden echter ook aan dat in meer dan één op de 20 onderzoeken, op mindfulness gebaseerde programma’s angst en depressie gevoelens niet waren verminderd. Dr. Julieta Galante van de afdeling Psychiatrie aan de Universiteit van Cambridge, de eerste auteur van het rapport, zei: “ Voor de gemiddelde persoon en omgeving lijkt het beoefenen van mindfulness beter dan niets doen om onze psychische gezondheid te verbeteren, vooral als het gaat om depressie, angst en vergelijkbare psychische problemen – maar we moeten niet aannemen dat het voor iedereen en overal werkt.

“Mindfulnesstraining in de maatschappelijke omgeving  moet met zorg worden uitgevoerd. Mindfulness-cursussen zouden slechts een van de andere opties moeten zijn, en het scala aan effecten moet worden onderzocht wanneer cursussen in nieuwe omgevingen worden geïmplementeerd. De cursussen die het beste werken, kunnen cursussen zijn die gericht zijn op mensen die het meest gestrest zijn of in stressvolle situaties, bijvoorbeeld gezondheidswerkers, aangezien zij het grootste voordeel lijken te zien. ”

De wetenschappers  waarschuwen dat de onderzoeken op dit gebied meestal van slechte kwaliteit waren, dus de gecombineerde resultaten vertegenwoordigen mogelijk niet de werkelijke effecten. Veel deelnemers stopten bijvoorbeeld met het volgen van mindfulness-cursussen en werd niet gevraagd waarom, dus ze zijn niet vertegenwoordigd in de resultaten. Toen de onderzoekers de analyses herhaalden, inclusief alleen de onderzoeken van hogere kwaliteit, toonde mindfulness alleen effecten op stress, niet op welzijn, depressie of angst.

In vergelijking met andere ‘feel good’-oefeningen, zoals lichaamsbeweging, deed mindfulness het niet beter of slechter. Professor Peter Jones, ook van de afdeling psychiatrie van Cambridge, en senior auteur, zei: “ Hoewel mindfulness vaak beter is dan geen actie ondernemen, ontdekten we dat er misschien andere effectieve manieren zijn om onze psychische gezondheid en ons welzijn te verbeteren, zoals lichaamsbeweging. In veel gevallen kunnen dit geschiktere alternatieven blijken te zijn als ze effectiever, cultureel aanvaardbaarder of uitvoerbaarder of kosteneffectiever zijn om te implementeren. Het goede nieuws is dat er nu meer opties zijn. ”

Het aantal online mindfulness-cursussen is snel toegenomen, verder versneld door de COVID-19-pandemie. Hoewel in dit onderzoek niet is gekeken naar online cursussen, suggereren studies dat deze net zo effectief kunnen zijn als hun offline tegenhangers, ondanks het ontbreken van interacties met docenten en leeftijdsgenoten. Dr. Galante voegde toe: “Als de effecten van online mindfulness-cursussen even sterk variëren naargelang de setting als hun offline tegenhangers, dan kan het gebrek aan fysieke ondersteuning potentiële problemen veroorzaken. We hebben meer onderzoek nodig voordat we zeker kunnen zijn van de effectiviteit en veiligheid van online mindfulness-cursussen. ”

Het onderzoek werd gefinancierd door het National Institute for Health Research (NIHR) Applied Research Collaboration East of England en het NIHR Cambridge Biomedical Research Centre, met aanvullende steun van de Cambridgeshire & Peterborough NHS Foundation Trust, Medical Research Council, Wellcome en het Spaanse ministerie van Onderwijs , Cultuur en Sport.

Galante, J et al. Mindfulness-based programmes for mental health promotion in adults in non-clinical settings: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. PLOS Medicine; 11 Jan 2021; DOI: 10.1371/journal.pmed.1003481

Bron: cam.ac.uk

Dit bericht is 646 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail