Krachttraining bij depressie is een goede aanvulling op de behandeling

Facebooktwitterlinkedinmail

6 juli 2019 – Zijn gewichten de nieuwe antidepressiva? Krachttraining blijkt een goede aanvulling in behandeling van depressie zo blijkt uit onderzoek.

Al langer is duidelijk dat sporten positief kan werken bij mensen met een psychische aandoening. Het effect van krachttraining was echter nooit goed gedocumenteerd. De uitkomst van een meta-analyse van 33 onderzoeken met in totaal 1877 deelnemers toont aan dat krachttraining een positief effect heeft op de mentale gezondheid. Krachttraining, zoals gewichtheffen of jezelf opdrukken, maakt je dus niet alleen lichamelijk sterker, maar het reduceert ook angst- en depressieve gevoelens.

Psychiater Bram Bakker : “Het draagt bij aan een beter zelfbeeld. Een kernsymptoom van een depressie is namelijk een negatief zelfbeeld. Je lichaam trainen betekent dat je minder negatief over jezelf gaat denken, want ook als je depressief bent, leidt krachttraining tot verbetering. Dus er is een belangrijke, psychologische component, maar er worden ook tijdens de krachttraining stoffen aangemaakt die de stemming ten goede komen: neurotransmitters. Dat zijn stoffen die in het brein zorgen voor de communicatie, zoals serotonine en dopamine.”

Milde vorm van depressie

Krachttraining blijkt het meeste effect te hebben op mensen die aan een milde vorm van een depressie leiden. Het maakt daarbij niet uit of je fysiek sterker wordt en hoe gezond of ongezond je bent wanneer je aan de krachttraining begint. De onderzoekers hebben ook gekeken naar studies die de effecten van krachttraining en conditietraining bij mensen met depressie vergelijken. Beide vormen van sport blijken evenveel effect te hebben.

Bakker: “Experts zeggen dat het om frequentie gaat, dus veel herhalingen. Het gaat dan veel meer om een bepaald gewicht twintig of dertig keer optillen dan om het tillen van zoveel mogelijk gewicht. Het gaat dus niet om de piekbelasting, maar om de herhaalbelasting, dus dat je er duur inbouwt.

“Bij alle sporten waarbij je jezelf in het zweet werkt geldt dat je dat drie keer per week een half uur minstens zou moeten doen om je beter te voelen. Dat is wat wetenschappers zeggen, zoals Erik Scherder, en instanties als de Gezondheidsraad.”

Krachttraining in behandeling depressie

Voldoende lichaamsbeweging en sport moeten gezien worden als een goede aanvulling in de behandeling van depressie.  Sommige depressies zijn vooralsnog alleen met medicatie behandelbaar. In die gevallen heeft lichaamsbeweging geen effect. Ook is er meer onderzoek nodig naar het effect van verschillende soorten sport en de mogelijkheden van beweging in de behandeling van depressies.

Bron: nedkad.nl / gezondheidsnet.nl

Dit bericht is 4187 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail