5 punten voor meer begrip voor iemand met een angststoornis

Facebooktwitterlinkedinmail

rij angst, angststoornis

17 augustus 2016 – Leven met iemand die lijdt aan een angststoornis, is niet makkelijk. Het is soms lastig te begrijpen. Wat gaat er om in hun hoofd? Waarom willen ze nu ineens niet naar die verjaardag? 

Hier volgen 5 punten die goed zijn om te weten zodat je je vriend(in), partner, familielid met een angststoornis beter kunt begrijpen en bijstaan;

1. Angst is fysiek
Hun borst is gespannen, hun hoofd is mistig en iedere ademteug kost moeite. Ze voelen de angst in hun handen, borst, hoofd, en maag – tot aan hun vingers en  tenen. Het slokt hen helemaal op. Een van de belangrijkste oorzaken waarom angst zo vermoeiend is, is omdat zij door het fysieke ongemak aan niks anders meer kunnen denken.

2.  Een angststoornis is goed te behandelen, maar verdwijnt nooit helemaal
Therapie reikt wel handvaten aan om beter met angsten om te leren gaan. Therapie, sporten en medicatie kunnen allemaal helpen. Maar wat werkt, verschilt per persoon.

3. Angsten kunnen in je voordeel werken
Een belangrijke taak op werk niet af krijgen? Te laat komen op een belangrijke afspraak? Gaat no way gebeuren. Het kan een fantastisch overlevingsmechanisme zijn. Angsten maken je empathisch, gedreven en bewuster van de dynamiek om je heen.

4. Neem de angst serieus
Mensen met angsten weten dat deze irreëel zijn. De kans dat het vliegtuig neer stort  is heel klein.  Behandel ze niet alsof ze ‘gek’ zijn.  Het constant relativeren van die angsten helpt hen niet.

5. Erover praten helpt!
Aan psychische problemen kleven nogal wat stigma’s. Het kan daarom best ongemakkelijk zijn om het aan te kaarten.  Praat er over,  biedt troost, geef een knuffel  en laat hen uithuilen. Ze hebben je steun en geduld nodig.

Bron: mynd.nu/ Huffington Post

Dit bericht is 6453 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail