Mindfulness werkt écht (bij angst en depressie)

Facebooktwitterlinkedinmail

meditatiecps

Mindfulness, het moderne zusje van meditatie, is haar new age-imago kwijt. Nieuw onderzoek met hersenscans toont wel degelijk het nut van de techniek. Zo verrassend is het dus niet dat yups in de Londense City en zakenlui in Silicon Valley zich op de methode storten.

‘Houdt de 4.000 gedachten die je per dag hebt onder controle’, ‘Verlaagt je bloeddruk’, ‘Helpt je tijd beter indelen’, ‘Bestrijdt depressie’. Wie ‘mindfulness’ door een zoekrobot draait, krijgt een lawine aan aangename effecten die je met de meditatietechniek zou kunnen bereiken.

De verwesterde variant van het boeddhistische zen verovert al een paar jaar Europa en de VS, en dat in de meest uiteenlopende sectoren en varianten. Mindful eten, opvoeden, werken, lesgeven: er bestaan boeken over en cursussen voor.

Stille revolutie
Wellicht was dat niet de eerste bedoeling van de Amerikaanse dokter Jon Kabat-Zinn, emeritus hoogleraar aan de University of Massachusetts Medical School. Hij haalde als eerste het begrip mindfulness uit zijn boeddhistische context en ontwikkelde een acht weken durende training. Daarvan is aangetoond dat ze piekeren, depressie en burn-out kan bestrijden of helpen voorkomen.

Kort samengevat leer je je aandacht op één moment of punt richten en vanop afstand en neutraal naar je gedachten en emoties te kijken, met alle weldoende effecten van dien. Alleen lijkt een techniek waarbij je in de eerste sessie met gesloten ogen een rozijn bestudeert gedoemd om in wazige sferen te blijven hangen.

  •  Bankiers, fondsenmanagers, de professionele dienstensector en de gezondheidszorg omarmen mindfulness omdat het hen leert rationeel in plaats van emotioneel te reageren.

Bankiers
Maar die periode raakt afgesloten. Wall Street, The City en Silicon Valley gaan in groten getale aan de mindfulness. Zodanig dat Time Magazine onlangs ‘The Mindful Revolution’ op de cover zette en Financial Times heeft het over een ‘stille revolutie’ in The City.

“Bankiers, fondsenmanagers, de professionele dienstensector en de gezondheidszorg omarmen mindfulness omdat het hen leert rationeel in plaats van emotioneel te reageren”, zo bericht de Britse zakenkrant. En zeker op de beurs, waar razendsnel reageren, drijvend op stress, angst en de kick van beloning schering en inslag zijn, komt dat goed uit.

Net daarom bieden, onder andere, KPMG, Goldman Sachs, Unilever en The Bank of England mindfulness aan. Om de erg sceptische City-medewerker te overtuigen worden daarbij de wetenschappelijk aangetoonde effecten benadrukt. Zo toont een nieuwe meta-analyse van 47 klinische studies dat de training angst, depressie en pijn vermindert. Ook zijn betere scores op concentratietests genoteerd.

Minder ‘dierlijk’
Nog concreter wordt het nu MRI-scans tonen hoe na een training van acht weken de amygdala, het ‘vecht- of vluchtcentrum’ in de hersenen, letterlijk krimpt. Tegelijkertijd wordt de prefrontale cortex, actief voor concentratie, besluitvaardigheid en bewustzijn, steviger.

Ook wordt de verbinding tussen de amygdala en de rest van de hersenen zwakker, terwijl de verbinding tussen de prefrontale cortex en de rest van het brein sterker wordt.

“Wie de techniek toepast maakt beter gebruik van de ‘hogere’ functies van het brein en kan de ‘lagere’ meer onder controle houden”, zegt onderzoeker Adrienne Taren (University of Pittsburgh) in Scientific American. Onze ‘dierlijke’ reacties leggen dus de duimen voor de meer bedachtzame. Uiteraard betekent dat in het zakenleven maar zo ongeveer in elk deel van het leven winst.

Mindfulness werkt niet voor alles en niet voor iedereen. Wie dat claimt en dat dan niet waarmaakt, schaadt het imago van een techniek die wel wetenschappelijke gronden heeft.

Filip Raes, hoofddocent pyschologie aan de KU Leuven.

Wetenschap
Filip Raes, hoofddocent pyschologie aan de KU Leuven: “Er is nog onvoldoende grootschalig en kwalitatief onderzoek. Maar uit de hoek van de neurologie komt inderdaad de bevinding dat de techniek een gunstige invloed heeft op de regulering van emoties, zodat we minder over- of blijven reageren op bepaalde prikkels zoals sterke emoties. Het interessante is dat neurologisch onderzoek de zelfrapportering overstijgt.”

Raakt mindfulness hiermee van het zweverige imago af? Raes: “Het is aangetoond dat het werkt bij angst en depressie. Het is jammer dat er soms toch nog zo’n esoterisch sfeertje rond hangt. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat de kracht ervan overdreven wordt. Mindfulness werkt niet voor alles en niet voor iedereen. Wie dat claimt en dat dan niet waarmaakt, schaadt het imago van een techniek die wel wetenschappelijke gronden heeft. Uitzoeken waarom mindfulness werkt en bij wie is nu noodzakelijk.”

Bron: demorgen.be

Dit bericht is 24504 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail