Goed slapen kan depressie voorkomen

Facebooktwitterlinkedinmail

slapen16_365x243

8 maart 2016 –  Mensen die last hebben van chronische slapeloosheid krijgen vaker te maken met depressieve klachten dan wie goed slaapt. Dat blijkt uit een studie van Nederlandse onderzoekers, verbonden aan het Herseninstituut in Amsterdam, het KNAW.

Een team wetenschappers van het instituut, onder leiding van hoogleraar neurofysiologie Eus van Someren, analyseerde de gegevens van meer dan 10.000 mensen die hun slaapgewoonten beschreven via op internetplatform Slaapregister.nl. Uit die gegevens blijkt dat mannen en vrouwen die slecht slapen, gevoeliger zijn om een depressie of posttraumatische stressstoornis te ontwikkelen. Dat staat zwart op wit in de februari-uitgave van het vakblad PNAS.

Verstoorde REM-Slaap

Hoe dat komt? Mensen met een chronisch slaapprobleem hebben last van een verstoorde REM-slaap (Rapid Eye Movement, red.). Dat is nefast voor hun nachtrust omdat mensen net een goede REM-slaap nodig hebben om allerhande emoties te verwerken. Slagen ze daar niet in, dan raakt hun lichaam in de war. Het metabolisme slaat op hol, de hartslag verhoogt, we maken meer stresshormonen aan en zijn extra prikkelbaar. Daarnaast maken allerlei emoties en gedachten er in ons hoofd een chaotisch boeltje van.

Hyperactief

Een verward lichaam leidt niet meteen tot depressieve klachten, integendeel. Bij het ontstaan van slaapproblemen voelen mensen zich overdag vaak hyper. Dat komt omdat rusteloze types door die ontregelde REM-slaap emotionele ervaringen blokkeren en die bijgevolg niet kunnen verwerken. Ze blijven vaak dagenlang de spanning voelen die de emoties met zich meebrengen, war de ‘hyper’ toestand verklaren. Hoe meer slapeloze nachten, hoe groter de kans dat de verstoorde slaappatroon op termijn wel degelijk een uitputtend effect zal hebben en tot een depressie kan leiden. Volgens de onderzoekers zou opnieuw een stabiel slaappatroon aanleren de kans op een depressie aanzienlijk verkleinen.

Bron: gezondheid.be

Dit bericht is 756 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail