Hoe een teveel aan foliumzuur invloed kan hebben op je mentale gezondheid

Facebooktwitterlinkedinmail

10 mei 2023 – Foliumzuur kennen we als B-vitamine die vooral tijdens de zwangerschap belangrijk is. De vitamine is cruciaal voor de vorming van cellen en DNA. Te weinig foliumzuur kan klachten geven, maar ook een teveel is niet gezond. In dit artikel bespreken we de effecten daarvan op je mentale gezondheid. Maar allereerst: wat is foliumzuur?

Wat is foliumzuur?

Als we het hebben over foliumzuur, dan bedoelen we meestal vitamine B11. Deze vitamine bestaat in een natuurlijke en synthetische vorm.  De synthetische vorm van vitamine B11 staat bekend als foliumzuur. Je vindt deze laatste vorm alleen in supplementen en sommige voedingsmiddelen die verrijkt zijn met vitamines. In de natuur komt deze niet voor.

Als vitamine B11 in voeding voorkomt, gaat het altijd om de natuurlijke variant. Ook supplementen kunnen natuurlijke vitamine B11 bevatten. Deze staat bekend als folaat. Zowel dierlijke als plantaardige voedingsmiddelen bevatten folaat. Het meeste folaat vind je in lever, maar ook soja en zonnebloempitten zijn goede bronnen.

Er is lang gedacht dat ons lichaam foliumzuur, dus de synthetische variant, veel beter opneemt dan natuurlijk folaat. Uit onderzoek is echter gebleken dat folaat vrijwel net zo effectief is als foliumzuur.

Hoge niveaus van folaat vormen meestal geen probleem voor gezonde mensen. Een teveel aan foliumzuur kan echter schadelijk zijn. Zo kan het de hersenontwikkeling van kinderen vertragen en andere effecten op het brein hebben.

Vertraagde hersenontwikkeling kinderen

Voor de hersenontwikkeling van het ongeboren kind en het voorkomen van geboorteafwijkingen is het belangrijk dat zwangere vrouwen voldoende vitamine B11 binnenkrijgen. 

Omdat zwangeren deze hoeveelheid meestal niet voldoende uit voeding halen, wordt geadviseerd om supplementen te slikken. Ook tijdens de borstvoeding wordt een supplement met vitamine B11 geadviseerd. Dat komt doordat kinderen de vitamine uit borstvoeding halen en de moeder dus extra nodig heeft.

Hoewel vitamine B11 dus belangrijk is tijdens de zwangerschap, kunnen supplementen met te veel foliumzuur echter leiden tot een vertraagde hersenontwikkeling bij kinderen. Dat blijkt uit onderzoek onder kinderen van vier en vijf jaar oud van wie de moeder tijdens de zwangerschap de aanbevolen dosering of veel meer foliumzuur had geslikt. 

Kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap 1.000 microgram foliumzuur per dag hadden ingenomen, scoorden lager op tests om hun hersenontwikkeling te meten. Dat was in vergelijking met kinderen van moeders die dagelijks 400 tot 999 microgram foliumzuur hadden ingenomen.

Hieruit blijkt dat het belangrijk is voor zwangeren om zich aan de aanbevolen dosering van 400 microgram foliumzuur te houden, tenzij een arts anders adviseert.

Andere effecten op de mentale gezondheid 

Mensen die hoge doses foliumzuur nemen, melden soms de volgende psychische klachten:

  • Prikkelbaarheid
  • Opwinding
  • Depressie
  • Verwarring
  • Concentratieproblemen

Hoe ontstaat een teveel aan foliumzuur?

De vitamine B11 uit voeding, folaat, wordt gemakkelijk omgezet in de actieve vorm van vitamine B11. De synthetische variant, foliumzuur, wordt echter niet gemakkelijk omgezet in de actieve vorm. Het grootste deel ervan wordt zelfs helemaal niet omgezet en blijft in ons bloed aanwezig. Hierdoor kan stapeling ontstaan.

Zelfs een kleine dosis kan al zorgen voor stapeling van ongemetaboliseerd foliumzuur. Dit is vooral het geval als de dosis dagelijks wordt genomen. Als deze dosis nog niet is omgezet voordat de volgende dosis wordt genomen, is het risico op stapeling groot.

Als synthetische vitamine B11 wordt gecombineerd met voeding waaraan foliumzuur is toegevoegd, neemt het risico op stapeling toe. Om dit te voorkomen, lijkt natuurlijk folaat een betere optie.

In welke voedingsmiddelen vind je folaat?

Folaat, de natuurlijke vorm van vitamine B11, vind je in de volgende voedingsmiddelen:

  • Lever
  • Soja
  • Zonnebloempitten
  • Quinoa
  • Peterselie
  • Spinazie
  • Postelein
  • Raapstelen
  • Spruitjes
  • Sesamzaad

Een ons lever bevat maar liefst ruim 150 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B11. Dezelfde hoeveelheid soja is goed voor 90 procent van de aanbevolen hoeveelheid en zonnebloempitten leveren ruim 75 procent van de vitamine B11 die we dagelijks nodig hebben.

Alleen zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven hebben een hogere dosering vitamine B11 nodig. Als ze hiervoor foliumzuur gebruiken, dan is het belangrijk om zich aan de dosering te houden.

Meer informatie >>

Bronnen

Valera-Gran, D. et al. (2017). Effect of maternal high dosages of folic acid supplements on neurocognitive development in children at 4-5 y of age: the prospective birth cohort Infancia y Medio Ambiente (INMA) study. The American journal of clinical nutrition, 106(3), 878-887.

Krishnaveni, G.V. et al. (2014). Association between maternal folate concentrations during pregnancy and insulin resistance in Indian children. Diabetologia, 57(1), 110-21.

Winkels, R.M. et al. (2007). Bioavailability of food folates is 80% of that of folic acid. The American journal of clinical nutrition, 85(2), 465-73.

Wright, A.J.A. et al. (2007). Folic acid metabolism in human subjects revisited: potential implications for proposed mandatory folic acid fortification in the UK. The British journal of nutrition, 98(4), 667-75.

Sweeney, M.R. et al. (2006). Postprandial serum folic acid response to multiple doses of folic acid in fortified bread, The British journal of nutrition, 95(1), 145-51.

Sweeney, M.R. et al. (2007). Folic acid fortification and public health: report on threshold doses above which unmetabolised folic acid appear in serum, BMC Public Health, 7, 41.

Obeid, R. et al. (2016). Folic acid causes higher prevalence of detectable unmetabolized folic acid in serum than B-complex: a randomized trial. European journal of nutrition, 55(3), 1021-8.

Plumptre, L. et al. (2015). High concentrations of folate and unmetabolized folic acid in a cohort of pregnant Canadian women and umbilical cord blood. American journal of clinical nutrition, 102(4), 848-57.

Boilson, A. et al. (2012). Unmetabolized folic acid prevalence is widespread in the older Irish population despite the lack of a mandatory fortification program. American journal of clinical nutrition, 96(3), 613-21.

Bron: ingezonden bericht

Dit bericht is 24944 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail