Groot Europees onderzoek naar ADHD

Facebooktwitterlinkedinmail
adhd school

13 april 2016 – Zeventien onderzoeksinstituten in acht Europese landen beginnen binnenkort een groot onderzoek naar ADHD, ook bekend als aandachtstekortstoornis. Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) coördineert een belangrijk deel van deze studie.

Het onderzoek is gericht op de oorzaken en gevolgen van ADHD om zo tot betere behandelingen te komen. ‘Het doel van ons deel van het grote Europese onderzoek is die stoornis systematisch in kaart te brengen, van de kindertijd tot de ouderdom. In meerdere landen kijken we naar patronen van problematiek binnen families en naar de genetische achtergrond”, zegt Catharina Hartman, onderzoeker bij het Groningse ziekenhuis UMCG.

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder ofwel ‘Aandachtstekort stoornis met hyperactiviteit’ en begint in de kindertijd. Vaak hebben ADHD-ers klachten tot in de volwassenheid, maar daar is nog weinig over bekend.

ADHD staat niet op zichzelf, maar is een stoornis die vaak samen gaat met andere psychiatrische problemen. Gedurende de verdere levensloop kunnen angsten, depressiviteit, middelenmisbruik en overgewicht ontstaan. Maar dat gebeurt lang niet altijd. Het is van groot belang uit te zoeken waarom dat wel of niet gebeurt. Catharina Hartman: “Onderzoek naar de aandachtstekort stoornis vindt bijna uitsluitend plaats bij kinderen tot 12 jaar, alsof de problemen daarna ineens verdwenen zijn. Het unieke van het huidige onderzoek is dat we nu ook verder in de levensloop kunnen vastleggen hoe de stoornis zich ontwikkelt. Zodat we hopelijk meer te weten komen hoe het ontstaan van extra problemen bij ADHD kan worden voorkomen en behandeld.”

In Europa hebben meer dan 21 miljoen mensen de diagnose ADHD.

Bekijk ook: ‘Etiketkinderen‘: ben je als kind ongeconcentreerd, bewegelijk, druk, onhandig, of gewoon wat slechter in taal en rekenen? Dan is de kans groot dat je een etiket krijgt. Zo is er bijvoorbeeld ADHD, ADD, DCD en dyslexie. Er is in Nederland bijna geen schoolklas meer te vinden zonder een kind met een etiket. Hoe komt dit? ZEMBLA onderzochtt waar de drang om kinderen in hokjes te plaatsen vandaan komt.

Bron: umcg.nl/ zembla.nl 

Dit bericht is 4443 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail