5 manieren om angst voor uw bezorgde tiener te verminderen 

Facebooktwitterlinkedinmail

16 februari 2021 – Kyra is een tiener met zowel ADHD als een angststoornis. Haar grootste zorgen zijn  de coronapandemie, niet in het zwemteam zitten, slechte cijfers halen en haar vrienden niet elke dag zien. Kyra wordt stil en is bezorgd over ziekte, academische druk, plagen en / of afwijzing. Ze past haar gedrag aan in plaats van sociale of academische risico’s te nemen. Klinkt dit bekend?

De stijgende hormonen, ontluikende onafhankelijkheid en identiteitsvragen zijn een voedingsbodem voor angstgevoelens. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat tieners grenzen verleggen, prioriteit te geven aan vrienden en zich te concentreren op wat voor hen belangrijk is.

Tieners met angst worstelen met dwangmatig, obsessief of perfectionistisch gedrag, psychosomatische aandoeningen, fobieën en problemen die verband houden met onzekerheid. Om uw tiener te helpen omgaan met hun frustratie, moet u weten hoe hun angst werkt. Het is de reactie van een persoon op de zorgen, niet om er vanaf te komen, die het verschil maakt. Het afwijzen van hun zorgen (“Dit is geen big deal. Het komt wel goed.”)  helpt niet.  Geruststelling (“Maak je geen zorgen, alles komt goed.) biedt ook geen blijvende oplossing. U kunt hun zorgen bevestigen door te zeggen: “Je hebt gelijk als je bang bent. Je weet niet zeker of je dat aankan. Het is normaal om je in deze situatie zorgen te maken. ” Dit zegt dat je hun gevoelens erkent en dat je ze nu kunt begeleiden om ermee om te gaan.

1. Verander de relatie van uw tiener met angst

Denk als Sherlock Holmes en onderzoek angst als een puzzel. Wanneer, waar en hoe komt angst naar voren? Wat zijn de triggers? Brainstorm samen met uw tiener over wat je moet zeggen als je zorgen maakt: “Hmm, dat klinkt als zorgen. Wat zou je kunnen zeggen om het kleiner te maken? ” Scheid angst van wie uw tiener is. Veel kinderen voelen zich machteloos over angst, en hebben er baat bij om het te herdefiniëren als iets anders dan wie ze zijn.

2. Blijf neutraal en meelevend

Hoewel je moet ingrijpen in situaties van pesten, geweld, academisch falen of risicovol gedrag, heeft je tiener meestal alleen je steun nodig bij het nadenken over reacties op lastige situaties – niet om het zelf op te lossen. Tieners van bezorgde ouders zijn waarschijnlijk zelf ook angstig. Houd uw reacties op de angst van uw kind in de gaten en beheers deze, en bespreek uw zorgen niet in het openbaar. Reageer neutraal, ongeacht hun irritante, frustrerende of enge gedrag.

3. Begin klein om zelfvertrouwen op te bouwen

Angst wist herinneringen aan eerdere successen uit, wat vooral verwoestend is voor tieners met ADHD en werkgeheugenproblemen. Kies een doel dat binnen bereik ligt en begin met kleine stapjes. Wat zou je tiener doen als er geen angst was? Help hen zich momenten te herinneren waarop ze een risico namen en het loonde. Bespreek vervolgens hoe dat op de situatie van toepassing zou kunnen zijn. Bied taal aan: “Ik mag me onzeker te voelen. Ik kan moed verzamelen en dit proberen. ”

4. Kies voor nieuwsgierigheid in plaats van angst

Het is moeilijk om met onzekerheid te leven, en de adolescentie is gevuld met onzekerheden – vooral nu. Het gebrek aan controle dat onze tieners in hun leven voelen voedt hun angst. In plaats van bezorgde gedachten te koesteren, kun je je tiener laten oefenen met nieuwsgierigheid. Angst sluit tieners af en voorspelt negatieve uitkomsten, maar nieuwsgierigheid opent hen voor mogelijkheden. Help ze te leren zeggen: “Ik vraag me af of …” in plaats van: “Ik maak me zorgen over …”

5. Focus op het opbouwen van veerkracht

Veerkracht is het tegengif voor angst. Wanneer tieners hun sterke punten definiëren en de mensen die om hen geven en hun interesses, voelen ze zich zelfverzekerder. Vind manieren om verbinding te maken met dingen die belangrijk zijn voor uw tiener, zoals een favoriete computerspel of een grappige YouTube-video. Als u deze connectie aantoont, zal uw tiener met u willen samenwerken om angstgevoelens aan te pakken.

Bron: attitudemag.com

Dit bericht is 709 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail