VGZ en Menzis contracteren innovatieve en snelle GGZ-aanbieder

Facebooktwitterlinkedinmail

19 mei 2020 – Stel: je bent depressief of hebt een angststoornis en staat onder behandeling, maar loopt tussen 2 sessies in tegen jezelf aan. Vroeger moest je je ervaring bewaren tot de volgende sessie. Dankzij iPractice, een innovatievere vorm van psychologische ondersteuning, kun je nu dezelfde dag nog met je behandelend psycholoog spreken.

iPractice brengt het hele traject tussen huisartsverwijzing, intake en behandeling samen onder de vleugel van 1 partij. Digitaal als dat kan, en fysiek als het nodig is. Zorgverzekeraars Menzis en VGZ zijn overtuigd van dit concept en hebben een contract gesloten met iPractice. Bovendien: deze werkwijze houdt psychologische hulp ook tijdens de coronacrisis binnen handbereik.

“Het lukt ons om cliënten psychologische zorg te blijven bieden tijdens deze periode”, legt initiatiefnemer en GZ-psycholoog Gijs Coppens uit. “Wij kunnen zorgen voor continuïteit van zorg, omdat we het fysieke deel van een behandeling makkelijk digitaal kunnen organiseren. Dat stelt ons ook in staat om na de coronacrisis sneller op te schalen en meer cliënten te helpen.” In de reguliere geestelijke gezondheidszorg (GGZ) kan dit niet zomaar. Wij hebben geen wachttijden. Minstens zo belangrijk: door dagelijkse interactiemogelijkheid hoeven cliënten hun problemen niet te stapelen. We zijn dus overal en altijd bereikbaar.”

Aanpak is uniek
In de traditionele behandeltrajecten lopen er diverse losse processen. Iemand meldt zich met psychische problemen bij de huisarts en – na doorverwijzing – zijn er steeds periodieke afspraken en trajecten met de GZ-psycholoog en andere zorgverleners. Elke stap in dat traject kent zijn eigen afspraken, eigen software en daardoor eigen administratieve handelingen. Dat komt de efficiëntie niet ten goede en legt onnodig veel administratieve druk bij de GZ-psycholoog.

Arnoud van der Geijs, productexpert GGZ van Menzis: “iPractice brengt deze losse afspraken en administratie onder 1 dak, maar zorgt er bovendien voor dat cliënten dagelijks kunnen inchecken via een interface. Dat is uniek. De capaciteit van de GZ-psychologen is zo aanzienlijk uitgebreid: door technologisch slim handelen kan iPractice 40% meer cliënten behandelen dan in het reguliere stelsel. Dat is belangrijk. Niet alleen ten tijde van corona, maar ook in het licht van de wachtlijsten in de GGZ-sector.”

Bereikbaar voor grotere groep
Ook Coöperatie VGZ is enthousiast over iPractice. Marloes van Dongen, die bij VGZ verantwoordelijk is voor de zorginkoop GGZ: “Een aanpak waarbij de klant veel meer zelf aan het stuur zit en behandeld kan worden als hij daaraan behoefte heeft, is tenslotte de zorg van de toekomst.”

Bron: zn.nl

Dit bericht is 2456 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail