Campagne “Zet ervaringskennis in” van start

Facebooktwitterlinkedinmail

11 april 2018 – Tijdens de landelijke Dag van de ervaringsdeskundige op 6 april in Heiloo is de campagne ‘Zet ervaringskennis in’ gelanceerd. De campagne roept een brede doelgroep op om meer ervaringskennis in te zetten. De ervaringsdeskundigen Evi, Tofik en Paola vertellen hun verhaal in korte video’s en zijn te zien als campagneboegbeelden.

De campagne is nodig, vindt de RIBW Alliantie. De belangenbehartigersorganisatie van 21 RIBW’s initieert de campagne. ‘Er is helaas nog veel onbekendheid over het inzetten van ervaringskennis in de psychiatrie,’ zegt Artie van Tuijn, voorzitter van de RIBW Alliantie. ‘Steeds meer onderzoeken bewijzen dat het inzetten van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid naast reguliere zorg betere ondersteuning biedt. Toch vinden wij dat er te weinig gebruik van wordt gemaakt. En dat terwijl het ook nog eens redelijk eenvoudig is. Bijna iedereen kent wel iemand die ervaringskennis heeft. Dat moet beter ingezet worden, met name in het gemeentelijk domein.’

Op de campagnewebsite www.ervaringskennis.nu zijn per regio contactpersonen te vinden. Zij geven adviezen en tips op maat. Denk bijvoorbeeld aan informatie voor mensen die hun ervaringskennis zelf willen inzetten. Of hoe medewerkers bij zorgorganisaties een dag mee kunnen lopen met een ervaringsdeskundige. En ook hoe beleidsmakers bij (lokale) overheden zich kunnen opgeven voor een gratis toetsing van hun beleid door iemand met ervaringskennis.

Ervaringsdeskundige Paola van den Noordt, vertelt het zo: ‘Ik geef aan beleid de beleving mee. Ik heb een andere sensor voor de uitwerking van beleidsplannen. Omdat ik het zelf heb meegemaakt én omdat ik in het werk als ervaringsdeskundige veel collectieve ervaringskennis hebt opgebouwd.’

Mensen in het hele land staan klaar hun kennis in te zetten. De website zal gedurende het jaar aangroeien met meer initiatieven om ervaringskennis in te zetten. Meer weten? Kijk op www.ervaringskennis.nu

Bron: ggznederland.nl

Dit bericht is 4859 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail