Zo ga je met stress om als je hooggevoelig bent

Facebooktwitterlinkedinmail

4 november 2022 – Een zogenaamde HSP (Highly Sensitive Person of hoogsensitief of hooggevoelig persoon) is iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels dan gemiddeld. Alain Aussems schreef hierover het volgende artikel.

Een HSP’er  zijn voelt als een fulltime baan zeg ik wel eens tegen mijn cliënten. Het voelt alsof je elke seconde van de dag constant aan staat. Je staat voortdurend onder druk. Wat voor anderen natuurlijk is om te doen, bijvoorbeeld tijdens spitsuur met de trein reizen of in een luidruchtig restaurant lunchen,  is voor mensen met hooggevoeligheid een moeilijke opgave. Dit kunnen zeer stressvolle ervaringen zijn.

Volgens onderzoek zijn hoogsensitieve mensen vatbaarder voor mentale problemen en verhoogde psychische problemen. Een belangrijke reden waarom je als HSP’er overprikkeld raken is omdat ze non-stop stimulatie ervaren. Wil je zeker weten of je hooggevoelig bent? Lees hier alle kenmerken van een hoogsensitief persoon. 

Als hooggevoelig persoon heb je in elk geval voldoende tijd voor jezelf nodig om op te laden.

Na een stressvolle dag kunnen deze tips helpen:

  • Een rustgevend warm bad nemen
  • Tijd doorbrengen met mensen die om je geven
  • Goed eten en voldoende water drinken
  • Een dutje doen als je overprikkeld bent

Probeer voor jezelf altijd de stressoren te identificeren en minimaliseer tegelijkertijd de overstimulatie. Er zullen altijd momenten in het leven zijn waarin je je omstandigheden niet onder controle hebt.

Als je je overweldigd voelt en alleen moet zijn, laat het dan aan je dierbaren weten. Doe een dutje om uit te rusten, luister naar rustgevende muziek, mediteer of doe wat je maar veilig en ontspannen voelt. Zo’n compensatie helpt bij de balans van je energie.

Mindfulness oefeningen zijn geweldig voor mensen die veel stress ervaren. Deze activiteiten stellen je als hoogsensitief persoon in staat om vrede te vinden in het huidige moment. Je bent een objectieve waarnemer in plaats van je diep in de emoties en gedachten te begeven. Zo kalmeert je lichaam sneller van stressoren en bouw je weerbaarheid op tegen stress.

Bron: persbericht

 

 

Dit bericht is 606 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail