20 december 2016 – Jongeren met psychische problemen zijn lang niet altijd in beeld bij de jeugdhulp en wijkteams. Daarom gaan in 7 regio’s een academische werkplaats transformatie jeugd en een werkplaats sociaal domein sámen hun kennis en netwerken inzetten om de signalering, hulp en ondersteuning voor deze jongeren lokaal te verbeteren.
Bijzondere aandacht
Jongeren met psychische problemen verdienen bijzondere aandacht. Een gedeelte van deze jongeren heeft moeite met dagelijkse activiteiten als school, werk, en sociale contacten. Bovendien vinden ze het vaak moeilijk om hulp te zoeken. Zonder aandacht voor hun problemen bestaat de kans dat deze kinderen een toekomst tegemoet gaan van schooluitval, belangrijke startkwalificaties missen en geen goede kans op werk hebben.
Tijdig ondersteunen
De academische werkplaatsen transformatie jeugd en de werkplaatsen sociaal domein onderzoeken samen hoe beter contact gelegd kan worden met deze jongeren, hoe de hulpbehoefte (vroeg) herkend kan worden en hoe zij tijdig bereikt en ondersteund kunnen worden. Mét inbreng van deze jongeren zelf: de jongeren worden betrokken bij het vinden van oplossingen. Resultaten zullen gemeenten ondersteunen in hun lokale beleid.
Speerpunten in de regio’s
De aanpak in veel regio’s is gericht op de ondersteuning van jongeren via school/opleiding. Hierbij staat het bevorderen van een goede schoolloopbaan en hun welbevinden centraal. Ook de overgang van jeugd- naar volwassenzorg en het voorkomen van jeugdcriminaliteit zijn speerpunten.
Hieronder vindt u meer informatie over de 7 projecten die per 1 december 2016 van start zijn gegaan:
- Naar inclusief voortgezet onderwijs. Versterken van de schoolbegeleiding bij psychische problemen van schoolgaande jongeren. (C4Youth en WSD Noord, regio Groningen).
- Over de drempel: De inzet van een mobiele applicatie ter ondersteuning van de transitie 18+, regio Nijmegen (Inside-Out en WSD Nijmegen).
- Leer mij kennen! Preventie van jeugdcriminaliteit en succesvolle terugkeer na verblijf in residentiële instelling door lokaal integraal werken in het sociaal domein – regio Flevoland (AW Risicojeugd en WSD Flevoland).
- Participatie van jeugdigen met psychische of gedragsproblematiek in Amsterdam beter ondersteund in hun dagelijkse activiteiten als school, (bij)baan, sporten en contact met vrienden(KeTJA en Amsterdamse WSD).
- KOPLOPERS. Participatie van jongeren met psychische problemen (regio Rotterdam, ST-RAW en WSD Zuid-Holland Zuid).
- Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie (AWTJ Utrecht en WSD Utrecht).
- Peer School Support Project: studenten verbeteren School als Werkplaats in het MBO (AWTJF en WSD Friesland).
Meer informatie
Bron: zonmw.nl
Dit bericht is 3282 keer gelezen.