Verbeter de psychische gezondheid van studenten door ze te leren ademen

Facebooktwitterlinkedinmail

6 augustus 2020 – Wanneer studenten specifieke technieken, waaronder ademen, worden aangeleerd om stress en angst te beheersen, verbetert hun welzijn  en leidt het tot een betere psychische gezondheid. Dit blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Yale. Op alle campussen op de universiteit is er een aanzienlijke toename van depressie, angst en vraag van studenten naar geestelijke gezondheidszorg. 

Het onderzoeksteam evalueerde drie klassikale wellness-trainingsprogramma’s met ademhalingsoefeningen en ontdekte dat twee tot verbeteringen van welzijn leidden. Het meest effectieve programma leidde tot verbeteringen op zes gebieden, waaronder depressie en sociale verbondenheid.

De onderzoekers, die bevindingen beschreven in de editie van Frontiers in Psychiatry van 15 juli, zeiden dat dergelijke veerkrachttrainingsprogramma’s een waardevol hulpmiddel zouden kunnen zijn om de psychische  gezondheidscrisis op universiteitscampussen aan te pakken.

“Naast academische vaardigheden, moeten we studenten leren hoe ze een evenwichtig leven kunnen leiden”, zegt Emma Seppälä, hoofdauteur en faculteitsdirecteur van het Women’s Leadership Program bij Yale School of Management. “De psychische  gezondheid van studenten is de afgelopen tien jaar verslechterd en met de corona-pandemie en de raciale spanningen is het alleen maar erger geworden.”

Onderzoekers van het Yale Child Study Center en het Yale Center for Emotional Intelligence (YCEI)  dat een trainingsprogramma genaamd SKY Campus Happiness, ontwikkeld door de Art of Living Foundation, dat gebruik maakt van  een ademhalingstechniek genaamd SKY Breath Meditation en yogahoudingen, het meest gunstig was. Na de SKY-sessies rapporteerden studenten verbeteringen op deze gebieden van welzijn: depressie, stress, psychische gezondheid, opmerkzaamheid en sociale verbondenheid.

Een tweede programma genaamd Foundations of Emotional Intelligence, ontwikkeld door de YCEI liet de volgende resultaten zien: meer aandacht – het vermogen voor studenten om aanwezig te zijn en van het moment te genieten.

Een derde programma genaamd Mindfulness-Based Stress Reduction, dat sterk afhankelijk is van mindfulness-technieken, gaf  geen verbeteringen. In totaal namen 135 Yale-studenten deel aan de studie.

Onderzoekers hebben de trainingen persoonlijk afgenomen, maar de cursussen kunnen ook online worden gevolgd. . “Studenten leren vaardigheden die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken om hun psychische gezondheid te blijven verbeteren en behouden”

Davornne Lindo., lid van het Yale-trackteam dat deelnam aan het SKY Campus Happiness-programma, zei dat het oefenen van ademhalingstechnieken haar hielp om stress bij haar studie maar ook bij atletiek beter te beheersen.

Een andere deelnemer aan het SKY-programma, Anna Wilkinson:. “Ik kom uit de ademhalingsoefeningen en meditatie als een gelukkiger, evenwichtiger persoon, iets wat ik helemaal niet had verwacht.

Bron: yale.edu

 

 

Dit bericht is 1132 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail