Nooit meer piekeren lukt niet, maar ermee omgaan wel

Facebooktwitterlinkedinmail

29 januari 2021 –  Mensen denken na maar zijn ook vaak geneigd om te gaan piekeren. Hoe kun je daarmee stoppen? Twee psychologen die beiden een boek hierover schreven constateren als eerste dat piekeren mens eigen is.

Bart Verkuil, psycholoog aan de Universiteit Leiden en schrijver van het boek De gelukkige piekeraar ziet de oorsprong van de piekeraar al in de prehistorie evolutionair ontstaan. De jagers moesten bedenken dat er een vuistbijl nodig was om later een groot en gevaarlijk dier te kunnen doden. De verzamelaars legden voorraden aan voor een tijd waarin het vinden van voedsel mogelijk moeilijker was. De denkende mens hield rekening met mogelijke rampscenario’s en bereidde zich daarop voor.

Ergens gaat het nadenken echter over in piekeren en blijven vaak negatieve gedachten terugkomen en leidt dit niet tot een oplossing.  “Piekeren kan een vals gevoel van controle geven”, zegt Filip Raes,  gedragstherapeut aan de KU Leuven en schrijver van het boek Weg van het piekeren: Actie als remedie.

Het wetenschappelijke onderzoek naar piekeren is  flink veranderd en worden ook de positieve kanten gezien. Volgens Verkuil  zijn mensen die geneigd zijn om te piekeren vaak zorgzamer en kunnen zij beter vooruitkijken en reflecteren.

En hoewel het  dan wel positieve aspecten mag hebben, is het gepieker ook een belangrijke indicatie voor de ontwikkeling  van angst- en stemmingsstoornissen. Wanneer je het gevoel hebt dat het gepieker uit de hand loopt moet je professionele hulp zoeken. Realiseer je dat er dan ook absoluut goede behandelingen om er op een andere manier mee om te leren gaan, zeggen beide onderzoekers.

“De beste strategie is eerst leren in te zien  wanneer je aan het piekeren bent”, zegt Raes. “Maak dan onderscheid tussen problemen waar je nog wel controle over hebt en waar die helemaal ontbreekt.” “De dingen waar je geen controle over hebt, zoals hoelang de lockdown door corona duurt, los je niet op met piekeren. Alleen dat inzicht kan soms al een beetje helpen. Ook al moet je het duizend keer tegen jezelf zeggen.”

“Nooit meer piekeren, dat is een utopie”, zegt Verkuil. Ermee leren omgaan, dat kan wel. “Als je dat inziet en accepteert van jezelf, ben je ook geneigd om je  minder zorgen te maken over het gepieker.”

Bron: nu.nl

Dit bericht is 1730 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail