Mindful2work op de werkvloer: methode tegen stress en burn-out

Facebooktwitterlinkedinmail

19 april 2018 – Meer dan een miljoen medewerkers van bedrijven loopt jaarlijks het risico op een burn-out. UvA-wetenschappers en UvAminds-mindfulnesstrainers Esther de Bruin, Anne Formsma en Susan Bögels ontwikkelden een unieke, doeltreffende methode tegen werkstressklachten: Mindful2Work. Deze maand verschenen een handleiding voor professionals en een praktisch handboek voor deelnemers aan de training.

15 procent van de Nederlandse vrouwen geeft aan een burn-out te hebben of te hebben gehad, tegen 9 procent van de mannen. Dat bleek eind vorig jaar uit het Nationaal Salaris Onderzoek, waarvoor universiteit Nyenrode en carrièresite Intermediair afgelopen voorjaar 72 duizend werknemers een enquête lieten invullen. Elke burn-out kost een werkgever 60.00 euro per jaar.

Werkstress-klachten aanpakken lijkt dus zeker geen overbodige luxe. Mindfulness is een vaker toegepaste methode bij werkstress. Wat is er bijzonder of uniek aan uw programma?

‘Ons programma is een combinatie van 20 minuten actief, met aandacht, buiten bewegen – een beetje bootcamp-achtig  – gevolgd door een halfuur yoga in stilte. We sluiten af met een uur mindfulness-oefeningen en meditaties.  Het programma duurt 6 weken, waarbij deelnemers één keer per week deze training volgen. Ook krijgen ze “huiswerk”: we vragen ze elke dag 20-30 minuten te mediteren, en ook yoga-oefeningen en actief bewegen behoren tot de oefeningen thuis. Juist de combinatie van buiten bewegen en mindfulness werkt ontzettend goed, en geeft mensen rust, houvast en energie.’

Vanwaar die combinatie van bewegen, yoga en mindfulness?

‘Alledrie de componenten dragen bij een de verlaging van stress. Door te beginnen met buiten licht intensief te bewegen, ga je letterlijk en figuurlijk naar buiten; je bent in de buitenlucht en je treedt even buiten je hoofd. De oefeningen worden allemaal op 70 procent van het kunnen uitgevoerd, om te voorkómen dat de deelnemers die daar vaak toch al gevoelig voor zijn, de lat te hoog leggen. Daarna volgen yoga-oefeningen die speciaal gericht zijn op typische werkstressklachten: nek, schouder en onderrug. Geleidelijk aan vloeien de yoga-oefeningen door in mindfulness-meditaties waardoor een innerlijke rust en focus kan ontstaan.

Wat zijn de effecten van het programma?

‘Een paar weken voorafgaand aan de training hebben we een wachtlijstmeting en een voormeting gedaan, en vervolgens hebben we direct na de training, twee maanden en zes  maanden na de training ook metingen uitgevoerd. Zoals verwacht traden er in de periode voorafgaand aan de training weinig tot geen veranderingen op. Na de training bleken effecten substantieel te zijn: het werkvermogen neemt toe, mensen slapen beter, ervaren minder stress-, angst- en depressieve gevoelens, voelen zich energieker en positiever, kunnen zich beter concentreren en ze ervaren meer werkvreugde. In de toekomst zou het mooi zijn om  de effecten van de training ook te onderzoeken door middel van een randomized controlled trial, waarbij mensen willekeurig in een trainingsgroep worden ingedeeld; eentje met het Mindful2Work programma en eentje met een alternatieve training.’

Voor wie zijn deze trainingen geschikt?

‘”Voor iedereen” is misschien overdreven, maar onze deelnemers hebben heel diverse beroepen: letterlijk van cardiologen tot secretaresses. Om maar een vooroordeel weg te nemen: er is weinig zweverigs aan; onze benadering is juist heel down-to-earth en feitelijk. Dat spreekt veel mensen enorm aan; je merkt echt resultaten in de praktijk.’

Dit bericht is 1952 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail