Hoe leg je depressie uit aan mensen die het niet begrijpen?

Facebooktwitterlinkedinmail

24 juli 2019 – Hoe leg je depressie uit aan iemand die het nog nooit ervaren heeft? Het is alsof je de kleur blauw probeert te beschrijven zonder ‘blauw’ te zeggen of naar iets blauw te wijzen!

Als bevriend bent met iemand die aan depressie lijdt, dan vindt hij of zij het waarschijnlijk moeilijk om hierover te praten. Laat staan ​​dat ze je kunnen uitleggen hoe het eigenlijk is om met een depressie te leven. Nog verwarrender voor iedereen die het zelf nog nooit heeft meegemaakt, is depressie voor elke patiënt volledig anders en je hebt ook verschillende niveaus van intensiteit.

Je kunt een depressie hetzelfde beschrijven als elke andere ziekte, omdat het soms erg is en soms minder zwaar als het goed wordt behandeld. Helaas gaat het in sommige gevallen ook nooit weg en kan het zelfs fataal worden, net als andere ziekten die terminaal kunnen zijn. Omdat het een ziekte is met zoveel per persoon verschillende symptomen, kan het frustrerend moeilijk zijn om je in te leven in wat een dierbare precies ervaart.

Hier zijn enkele getuigenissen van mensen die aan depressie hebben geleden of nog steeds  lijden – die hopelijk helpen om het beter te begrijpen:

Jan: mijn depressie-ervaring op dit moment is er een van ‘niet voelen’, helemaal niets. Geen echte emotionele reactie op alles wat er om me heen gebeurt. Ik heb continu het gevoel dat niets de moeite waard is en je afvraagt ​​waarom je blijft bestaan. Toen de depressie echt verschrikkelijk was, leek het meer op in de borst gestoken te worden met een gigantische vulpen gevuld met  pijn en ellende. Ik heb het nu met medicijnen, lichaamsbeweging en therapie, onder controle dus de pen is weg ,maar het gevoel is nog niet terug.

Karin: ik zou een depressie beschrijven als een dikke mentale mist waar je doorheen moet waden om zelfs de meest eenvoudige taken te kunnen uitvoeren. Soms voelen kleine klussen, zoals naar de supermarkt gaan of een telefoongesprek voeren, enorm zwaar omdat je zo moe bent van je innerlijke strijd.  Wanneer depressie wordt gecombineerd met angst (zoals bij veel mensen), is het alsof je elke minuut van de dag doorbrengt met iemand aan je zijde die je constant vertelt dat het slechts denkbare scenario zeker zal gebeuren. Iemand vertellen hoe je je voelt is de eerste stap (

Peter: Depressie is iets dat je plotseling kan overvallen. Je kan een geweldige dag hebben en dan uit het niets voel je je shit. Ik bleef me afvragen waarom ik me zo slecht voelde. Net als bij een lichamelijk letsel, zoals een blauwe plek, probeer je altijd te achterhalen waar het vandaan kwam. Maar bij een depressie is dat veel moeilijker te achterhalen. Wanneer je in die put zit – hebben je negatieve emoties invloed op alles wat je doet. Waar je ook aan werkt, het lijkt hopeloos, alle motivatie verdwijnt en het is al moeilijk om uit bed te komen.

Erna: Het is niet jouw taak om je vriend te genezen, maar je kunt er nog steeds voor  hem of haarzijn. Begin geen zin met ‘Heb je geprobeerd om …’ Het is voldoende om te zeggen: ‘Dit is een nare situatie voor jou. Ik hou van je en ik ben er voor je.”  Een depressie is niet hetzelfde als een keer een slechte dag hebben, een beetje somber of ergens verdrietig over zijn. Het is een doordringend gevoel van totale waardeloosheid en onvermogen om ergens vreugde te voelen. Ik kon motorisch glimlachen en lachen. Ik kon vreugdevolle situaties herkennen en weten dat ik vreugde zou moeten voelen, maar ik voelde  het niet. Ik was een expert in het verbergen van  mijn depressieve gevoelens en goede vrienden en collega’s waren geschokt toen ik eindelijk vertelde dat ik mij al maanden suïcidaal voelde.

Monique:  Depressie zuigt alle vreugde en waarde uit het leven, totdat alles wat ik kan zien negatief is. Ik verlies alle goede dingen gewoon volledig uit het oog. Ik kan nergens meer om geven, omdat het me te verdrietig maakt. Dan kan ik alleen nog maar huilen.  Logischerwijs weet ik dat ik veel redenen heb om gelukkig te zijn, maar het is zo moeilijk om de sluipende zwartheid te bestrijden.

Roos:  Ik heb het vergeleken met het gevoel verlamd te zijn of door modder te willen bewegen. Beslissingen nemen is heel moeilijk en niet alleen grote levensbeslissingen – ik bedoel besluiten om op te staan, besluiten om een kopje thee te zetten, beslissen om je tanden te poetsen.Op mijn slechtste dagen  weet ik dat het gevolg van iets doen nooit iets positiefs zal opleveren, dus waarom zou ik dan nog moeite doen?

Behandelmethodes

Elke depressie is dus verschillend en vraagt een aparte aanpak. Er zijn diverse behandelmethodes voor depressie. De meest toegepaste behandelingen zijn cognitieve gedragstherapie en medicatie door middel van antidepressiva. De combinatie kan beter werken dan de twee apart. Na beëindiging van de cognitieve gedragstherapie, of na stoppen van de antidepressiva, bestaat de kans dat de depressie na verloop van tijd weer terugkeert. Onderzoek in het kader van terugvalpreventie heeft echter aangetoond dat een cognitieve training, gericht op cognities, dagdromen en fantaseren, bescherming kan bieden tegen een terugval bij depressie.

Positief effect van sporten

Regelmatig intensief bewegen of sport is voor mensen met een depressie zeer gunstig. Het is bewezen dat hardlopen de hoeveelheid endorfinen in het lichaam verhoogt. Er zijn aanwijzingen dat endorfinen en andere van nature in het lichaam voorkomende opioiden een antidepressieve werking vertonen. Daarom zijn er ook behandelingen die zich specifiek op activering richten, zoals bijvoorbeeld de running therapy,

Heeft u meer vragen of hulp nodig bij een depressie?  Bespreek het met je huisarts of neem dan contact op met de Depressievereniging of met MIND Korrelatie 

Heb je zelfmoordgedachten? Zoek dan hulp! Bel 0900-0113 of kijk/ chat op 113.nl 

Bron: metro.co.uk

 

Dit bericht is 3906 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail