12 tips om je partner met depressie te helpen (en jezelf)

Facebooktwitterlinkedinmail

mantelzorg, depressie

25 maart 2016 – Als je partner een depressie heeft, heeft dat gevolgen voor de relatie. De partner van iemand die depressief is, loopt risico om ook depressief te worden. Het kan echt zwaar zijn om met iemand die depressief is te leven. Je hebt hulp en handvatten nodig om hiermee om te gaan. Hier volgen 12 tips van mentaalbeter. 

Een depressieve partner

Als je samenleeft met iemand die depressief is, zul je je eenzaam voelen en het idee hebben dat er geen sprake meer is van een relatie. Je depressieve partner is erg op zich zelf gericht, kan het moeilijk opbrengen om interesse voor jou te tonen.  Als je het zelf moeilijk hebt en over een probleem zou willen praten, lukt dat niet meer met je partner. Je partner voelt zich schuldig en onmachtig omdat het hem/haar niet lukt er voor jou te zijn.

Hoe kan ik mijn partner helpen?

Je kunt je partner niet altijd helpen, het is goed om te beseffen dat die taak niet op jouw schouders rust. Professionele hulp is nodig om aan de depressie te werken. Wat je kunt doen is:

  1. Wees niet te kritisch en te veeleisend. Schroef eventuele verwachtingen bij, je partner is in deze periode niet in staat om er aan te voldoen.
  2. Geduld en begrip opbrengen.
  3. Help wat meer bij de dingen die nu moeilijk zijn. Mensen met een depressie hebben moeite zich te concentreren en zullen vaker warrig zijn. Je kunt je partner helpen met bijv. het onthouden van afspraken.
  4. Help je partner met goede voeding.
  5. Oppassen met adviezen (“als je meer zou sporten zou je je beter voelen”). Je partner weet dit vast, maar het lukt hem/haar niet meer.
  6. Blijf communiceren, maar forceer dit niet. Bekijk steeds of het een goed moment is om een onderwerp bespreekbaar te maken.
  7. Blijf wel intiem met elkaar, waak ervoor dat je niet helemaal langs elkaar heen gaat leven of je je alleen nog een borgpartner voelt. Maak het leven iets simpeler: gingen jullie vroeger samen een lang weekend fietsen? Dan wissel je dat in voor af en toe een wandeling.

Besef dat de depressie beter zal worden, al heeft dit tijd nodig.
En ik dan? Hoe blijf ik overeind?

  1. Maak geen dagtaak van het zorgen en piekeren over je partner, neem af en toe ‘vrij’ en ga de dingen doen die je leuk vindt.
  2. Heb je iemand om mee te praten? Je kunt tijdelijk niet bij je partner terecht met bijvoorbeeld problemen op je werk. Lucht je hart bij familie of vrienden.
  3. Probeer te leren en en te lezen over de aandoening van je partner. Je kunt altijd te rade gaan bij de psycholoog of psychiater van je partner. Inzicht in het verloop van de depressie en het te verwachten herstel geeft je meer rust.
  4. Een depressie zo van nabij meemaken kan ook een kans zijn om bepaalde patronen (van je zelf en van elkaar) te bekijken en te veranderen.
  5. Vraag voor jezelf ook psychologische ondersteuning als je dat nodig hebt.

Bron: mentaalbeter.nl 

Dit bericht is 60225 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail