Hoe kun je nachtmerries stoppen?

Facebooktwitterlinkedinmail

6 januari 2023 – Een goede nachtrust is goud waard. Van slapeloosheid of onrustig slapen raak je uitgeput. Veel mensen liggen wakker en kunnen niet in slaap komen. Anderen vallen snel in slaap maar worden halverwege de nacht vol stress wakker door een nare droom, een nachtmerrie. Dan is de kans groot dat je onbewust bezig bent met het verwerken van stress. Met deze tips is het mogelijk om  de kans op  nachtmerries te verminderen.

Heb je het erg druk op je werk en/of zit je thuis in een moeilijke relatie met je partner? Dan is het  heel normaal dat je de stress ook in je slaap  ervaart. De herinneringen aan de spanningen van overdag worden dan gekoppeld aan angstige dromen. Een nachtmerrie is – net als een droom – een mix van beelden van wat je overdag hebt meegemaakt gecombineerd met je fantasie. Tijdens je remslaap spelen je hersenen die beelden af als een film. Meestal gaan de nachtmerries vanzelf over als je weer minder gestrest bent.  Maar je kunt ook de volgende tips proberen:  :

1. Doe eerst de nachtmerriecheck
De eerste stap is om te ontdekken of je nachtmerrie ook echt een nachtmerrie is. Dit doe je door te bedenken welk gevoel je overhoudt aan je droom. Wat voel je als je wakker wordt? Doe je overdag je best om niet aan de droom terug te denken? En ben je bang om te gaan slapen uit angst dat de beelden weer terugkomen? Dan heb je last van nachtmerries en kan het nemen van de volgende stappen je helpen;

2. Houd een dromendagboek bij
Leg een pen en notitieblok naast je bed. Dit is je dromendagboek. Houd nu minstens twee weken bij of je jouw dromen herinnert. Is het antwoord ‘ja’? Wat droomde je dan? Waar was je en met wie? Wat gebeurde er? Bij een neutrale of fijne droom is een algemene beschrijving genoeg. Maar had je last van een nachtmerrie? Schrijf dan zoveel mogelijk details op. Ook hoe jij je tijdens de droom voelde en op het moment dat je wakker werd. Dit helpt je bij de volgende stap.

3. Beoordeel je nachtmerrie
Voordat je kunt genezen, moet je weten waar de pijn zit. Datzelfde geldt voor nare dromen. Een belangrijke stap is dan ook om een patroon of onderwerp te herkennen. Volgens klinisch psycholoog en nachtmerrieonderzoeker Annette van Schagen blijkt uit droomonderzoek dat de meeste mensen die vaak nachtmerries hebben, vaak ook hetzelfde verhaal dromen. Of ze dromen verschillende situaties die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Vind je het lastig dit te bepalen? Misschien herken je in je dromendagboek wel iets uit dit rijtje:

  • Ruzie
  • Fysiek geweld
  • Ziekte of overlijden van jezelf of een naaste
  • Falen of machteloosheid

4. Kies de nare droom waar je van af wilt
Dankzij je dromendagboek weet je uit welke onderwerpen en situaties je nachtmerries bestaan. Kies nu de droom waar je van af wilt. Van welke lig je het meest wakker? Of welke nachtmerrie komt het vaakst terug?

5. Herschrijf je nachtmerrie
Nu komt het leuke deel! Doe alsof je de scriptschrijver van een speelfilm bent. Alleen herschrijf je niet een film, maar jouw nachtmerrie. Het begin en het midden van het verhaal laat je zoals ze zijn. Maar daar waar het spannend wordt en misgaat? Dat moment bepaal je opnieuw. Hiermee geef je het einde van jouw nachtmerrie een nieuwe draai. Gebruik je fantasie en blijf zo positief mogelijk.

6. Onthoud je nieuwe droom
Heb je een nieuw einde bedacht waar jij je goed bij voelt? Speel dan een meerdere keren per dag de nieuwe droom – als in een film – in je hoofd af.

7. Slaap
De laatste stap is simpel: ga lekker naar bed. Bij sommige mensen verdwijnen de nachtmerries meteen. Toch kan het ook best een tijdje duren voordat het bij jou werkt. Komt dezelfde nachtmerrie steeds maar terug? Probeer dan eens een ander einde. Het belangrijkste is dat je de nieuwe verhaallijn niet te ingewikkeld maakt zodat je hem goed onthoudt. En dat je er vertrouwen in hebt.

Andere tips :

  • Maak een bedtijdroutine. Door elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan, kan je het slapen vergemakkelijken en de kans op nachtmerries verminderen.
  • Probeer ontspannende activiteiten voor het slapen gaan, zoals lezen, ademhalingsoefeningen of meditatie. Dit kan helpen om de geest te kalmeren en de kans op nachtmerries te verminderen.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige en comfortabele plek is om te slapen.
  • Vermijd schermen (zoals tv, computer of telefoon) vlak voor het slapen gaan, omdat de blauwe lichtstralen de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon, remmen.
  • Probeer niet te veel te eten of drinken vlak voor het slapen gaan. Dit kan de kans op nachtmerries verhogen.
  • Als je wakker wordt uit een nachtmerrie, probeer dan niet meteen weer in slaap te vallen. Blijf in plaats daarvan even wakker zitten en probeer te ontspannen voordat je weer naar bed gaat.
  • Als nachtmerries een regelmatig probleem vormen, overweeg dan om professioneel advies te zoeken. Een psycholoog of arts kan je helpen om de oorzaak van de nachtmerries te achterhalen en behandelmethoden aan te bevelen.

Bronnen:   pggmenco.nl , Psychologie Magazine

Dit bericht is 703 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail