Burn-out: hoe lang kan een herstel duren?

Facebooktwitterlinkedinmail

27 juni 2022 – De duur van het herstel van een burn-out kan variëren van dagen, maanden tot jaren. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals hoe lang de burn-out zich aan het opbouwen is, hoe intens je in een burn-out bent geraakt en hoe snel je je triggers kunt wegnemen of er mee om kan gaan. Op welke signalen moet je letten die aangeven dat je burn-out dreigt te raken en hoe lang kan het herstelproces kan duren?

Burn-out is de naam die we gebruiken om een toestand van extreme stress te beschrijven. Dit kan leiden tot een mentale en fysieke ineenstorting als er niets aan wordt gedaan.  De symptomen worden vaak als onbelangrijk gezien. Dit komt doordat ze makkelijk te associëren zijn met andere zaken en ze kunnen je na verloop van tijd besluipen.

Je kunt een burn-out krijgen op drie gebieden:

  • Fysieke en emotionele uitputting: extreme vermoeidheid die niet genezen kan worden met een goede nachtrust.
  • Cynisme en onthechting: je voelt je steeds negatiever over je werk en je privéleven. Je zondert je af van anderen en je bent prikkelbaarder en je wordt huilerig.
  • Gevoelens van ineffectiviteit: het wordt steeds moeilijker om activiteiten te ondernemen. Je kunt last krijgen van onduidelijke denkprocessen. Je kortetermijngeheugen verslechtert.

Hoe herken je een burn-out?

Het is een uitdaging om te accepteren dat je een burn-out hebt en om ervan te herstellen, want je kunt het slachtoffer zijn van intense twijfels of een laag gevoel van eigenwaarde. Het kan voelen alsof je “gewoon lui” bent of onproductief. Het helpt ook niet als je om je heen ziet dat anderen het druk hebben terwijl zij nergens last van schijnen te hebben.

Ons eigen welzijn is onze belangrijkste verantwoordelijkheid, dus het is belangrijk om al die afleidende factoren opzij te zetten en meer onderzoek te doen.

De duur van burn-out herstel

Hoe ernstiger en hoe langer het verloop van een burn-out, hoe langer de duur van het herstel meestal is. Een eerste herstelfase duurt gemiddeld 3 weken, de tweede 3 tot 6 weken en de derde 6 weken. In totaal ben je gemiddeld gezien dus al snel 12 tot 15 weken bezig met herstellen. Het is belangrijk om op te merken dat de totale hersteltijd van persoon tot persoon sterk kan verschillen. Van alle werkgerelateerde psychische klachten, is de herstelperiode voor burn-out het langst. 

Hierdoor kan het soms jaren in plaats van maanden duren voordat je volledig hersteld bent, maar hou altijd in gedachten dat je er nooit alleen voor staat. Vergeet niet dat het niet zwak is om hulp met burn-out herstel te vragen in je omgeving. 

Zorg er in ieder geval voor dat je professionele hulp inschakelt wanneer je denkt dat je een burn-out hebt. Daarnaast wanneer je niet meer in staat bent om je eigen werk te doen wegens een burn-out of andere klachten kun je altijd advies over tweede spoortraject opvragen bij verschillende instanties.

Bron: persbericht

Dit bericht is 359 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail