4 tips om minder stress te ervaren

Facebooktwitterlinkedinmail

15 december 2020 – Stress zit zo’n beetje ingebakken in onze westerse cultuur. We leven op een hoog tempo en moeten een hoop ballen in de lucht houden, en dat zorgt bij veel mensen voor stress. Stress kan op zijn beurt weer leiden tot overspannenheid of een burn-out. Alle reden dus om stress op tijd onder controle te proberen te krijgen. Vier tips die kunnen helpen om minder stress te gaan ervaren.

Plannen
Laten we beginnen met het tegengaan van het veroorzaken van stress. Stress komt vaak door het feit dat we het overzicht verliezen over alles wat we nog moeten doen. Dan is het zaak om overzicht te creëren. Dat doe je door een planning op papier te zetten. Plan alles wat je moet doen in met redelijke inschattingen van de tijd die daarvoor nodig is en op volgorde van deadline. Zo kun je in beeld krijgen of je het allemaal gedaan kunt krijgen, wat je rust kan geven, of dat je te veel hooi op je vork hebt en je moet kijken welke zaken niet op tijd gaan lukken. Hierover kun je thuis of op het werk aan de bel trekken. Als mensen niet weten hoe ze je kunnen helpen, kunnen ze je ook geen werk uit handen nemen.

CBD
Veel mensen beginnen te steigeren bij het woord ‘cannabis’. Hoewel er zeker ook mensen die zich relaxter voelen door het roken van een jointje, is dat niet de enige manier om cannabis tegen stress te gebruiken. Dat kan namelijk ook zonder er high van te worden. Het bestandsdeel CBD wordt door steeds meer mensen gebruikt om stress en pijn tegen te gaan. Dit neemt men dan doorgaans in de vorm van druppels in. Je kunt namelijk CBD druppelolie kopen. Dat is een laagdrempelige manier om de werking van CBD te ervaren.

Mindfulness
Meditatie is niet voor iedereen, maar iedereen wil wel in het moment leren leven in plaats van altijd in alle staten zijn. Mindfulness is een relatief jonge techniek waarmee je jezelf dit kunt aanleren. Natuurlijk moet je daar wat voor doen. Er zit tijd en oefening in. Je leert aan de hand van verschillende opdrachten je te focussen op wat je op dat moment aan het doen ben en te constateren wanneer je afdrijft. Het is verre van een straftraining. De bedoeling is immers dat je op een milde manier kijkt naar hoe je je laat afleiden, dit constateert en jezelf weer terugbrengt naar waar de aandacht moet liggen. Dat kun je ook thuis oefenen. Er zijn verschillende apps met mindfulness-oefeningen die in eerste instantie erg zweverig kunnen aanvoelen, maar uiteindelijk ook rust kunnen geven wanneer je je er aan overgeeft.

Bewegen
Als je gestrest bent en het gevoel hebt dat je tijd tekortkomt, is tijd inruimen voor sporten of wat laagdrempeliger bewegen misschien wel het laatste wat je wilt. Maar je hebt ook vast wel eens iemand ontmoet die hoog van de toren blies dat hij of zij zo lekker het hoofd kan leegmaken tijdens het sporten. Dat betekent dat tijd in ruimen om actief te bewegen juist voor minder stress kan zorgen. Het is wel een drempel die je over moet, maar probeer het eens een paar keer. Misschien ervaar je hetzelfde en wil je niet anders meer.

Bron: persbericht

Dit bericht is 895 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail