Vijf tips voor gesprek met iemand met een angststoornis

Facebooktwitterlinkedinmail

Angst, angststoornis

28 juli 2016 – Voor mensen die geen angststoornis hebben, is het lastig voor te stellen wat diegene op dat moment precies voelt. Wat zeg je tegen iemand die zich extreem angstig voelt?

In een angststoornis kun je je beter inleven dan je je misschien realiseert. Iedereen kent de emotie angst. Wanneer je met iemand praat die er op dat moment onder lijdt, gaat het erom dat je aansluiting zoekt bij met hem of haar. Laat zien dat je iemand steunt zonder te oordelen. En het laatste wat je moet doen? Zeggen dat iemand van een mug een olifant maakt en het wegwuiven. Dat soort uitspraken maken het alleen maar erger.

Dit kun je wel zeggen en doen als iemand in je omgeving een angststoornis heeft.

  1. ‘Kun je wat meer vertellen over je ervaring?’
    Probeer iemand te begrijpen en doe dat door diegene de kans te geven openlijk over zijn/haar ervaring en waarom iemand dat zo voelt. Luister actief en wees oprecht geïnteresseerd.
  2. ‘Dat moet heel erg moeilijk voor je zijn’
    We zijn geneigd om  iemand  te helpen, maar soms heeft diegene alleen een schouder nodig. Empathie is belangrijk voor iemand die zich angstig voelt. Dat geeft namelijk het gevoel dat ze niet alleen tegen hun angst hoeven te vechten – en dat werkt juist weer heel kalmerend. Begrip tonen is dus belangrijk.
  3. ‘Ik vind het heel vervelend dat je dit moet doormaken’
    Een onderdeel van angststoornissen zijn paniekaanvallen. Die zijn niet alleen psychisch, maar ook fysiek uitputtend. In dit geval is het effectief om je partner of vriend(in) met sympathie in plaats van bezorgdheid te benaderen. Hoewel zo’n paniekaanval ook voor de omgeving heel beangstigend kan zijn, gaat het weer over. Paniekerig zijn om iemands paniek helpt niet.
  4. ‘Dit is niet jouw schuld’
    Het is belangrijk iemands gevoel niet te bagatelliseren, maar het is ook weer niet de bedoeling helemaal in iemands lijden mee te gaan en zo de ander het gevoel te geven dat hun angst reëel is. Leg ook uit dat het om een aandoening gaat die veel mensen treft en dat het geen kwestie is van zwakte of schuld.
  5. Niets.
    Het gaat er uiteindelijk niet om wat je precies zegt, maar hoe ondersteunend je over komt. Een luisterend oor zijn is soms meer dan genoeg. Het belangrijkste is dat je bereid bent je tijd op te offeren aan iemand. Er gewoon voor de ander zijn werkt op die manier heel behulpzaam.

Bron: huffingtonpost/ mynd.nu 

Dit bericht is 8503 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail