Sneller betaalachterstanden bij gemeenten melden om schulden te voorkomen

Facebooktwitterlinkedinmail

11 november 2020 – Beter samenwerken om sneller mensen met problematische schulden vroeg op te sporen. Als iemand een betalingsachterstand heeft, geven zorgverzekeraars, verhuurders en energie-leveranciers  dat automatisch door aan de gemeente.

De bedrijven moeten eerst een herinnering sturen. Als klanten daar niet op reageren en 30 tot 100 dagen te laat zijn met betalen, neemt het bedrijf contact op met de gemeente. De gemeente neemt dan contact op met de persoon in kwestie om verder oplopende schuldenproblematiek te voorkomen. Mensen mogen zelf beslissen of ze gebruik willen maken van de hulp.

Het door alle betrokken partijen ondertekende convenant ‘Vroegsignalering schulden’ loopt alvast vooruit  op de wettelijke verplichting die vanaf januari 2021 ingaat voor gemeenten om persoonlijk contact te zoeken met mensen met schulden. oe gemeenten dat doen, mogen ze zelf bepalen

Het idee is dat door de aanpak minder mensen in de problematische schulden komen, omdat er sneller hulp wordt aangeboden. Nu vragen mensen pas na vijf jaar om hulp en dan  hebben ze gemiddeld 14 schuldeisers en 40.000 euro schuld. Eerder ingrijpen moet dit voorkomen.

In  Amsterdam, Nijmegen en Arnhem wordt al geëxperimenteerd met het vroeg opsporen van mensen met betalingsachterstanden,  Gemeenten kunnen daarmee voorkomen dat mensen andere problemen krijgen als gevolg van de schulden, zoals gezondheidsklachten, en bedrijven krijgen hun betalingen sneller weer binnen.

Bron en uitgebreid artikel: nos.nl

 

Dit bericht is 539 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail