‘School shooters’ zijn geen einzalgängers met psychische problemen

Facebooktwitterlinkedinmail

8 november 2017 – Het beeld dat ‘school shooters’ einzelgänger zijn, gepest worden en een psychiatrische geschiedenis hebben klopt statistisch niet. Zij ervaren een existentiële crisis en vinden geen oplossing in religie of filosofie met als gevolg dat zij een eigen realiteit of persoonlijke religie creëren. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Birgit Pfeifer die de autobiografische teksten, zoals manifesten en afscheidsbrieven, van deze jongens analyseerde.

Pfeifer: “Er bestaat geen betrouwbaar profiel van ‘school shooters’. Bovendien is het populaire beeld van een einzelgänger met psychische problemen een beperking om potentiële daders te herkennen en hun verschrikkelijke acties te voorkomen. De waarschuwingssignalen van een ogenschijnlijk goed functionerende jongere kunnen over het hoofd worden gezien door deze onjuiste percepties. Tegelijkertijd werkt dit stigmatiserend voor jongens die aan dat beeld voldoen.”

Waarom doet iemand dit?
Het bloedbad op de Columbine High School of de schietpartij op een Realschule in het Duitse Winnenden: na elke schoolaanslag stellen we ons dezelfde prangende vraag. “Waarom doet iemand dit?” De schutters die tot dusver bekend zijn hebben een gevarieerde familieachtergrond en educatief verleden, de sociaaleconomische context verschilt en hun psychische gesteldheid is zeer verschillend. Een ´school shooting´ leek voor hen de enige uitweg uit een crisis. Door een aanslag te plegen, willen zij betekenis aan hun leven geven.

Training docenten
Alle onderzochte daders handelden vanuit de overtuiging dat ze tegen het kwaad vochten: ze stierven als martelaars en zouden nooit vergeten worden. Oftewel ze verwierven in hun overtuiging onsterfelijkheid. Dit soort zelf gecreëerde mythes kenmerken onder andere het proces dat leidt tot het radicale geweld. Pfeifer: “De professionals in het onderwijs moeten zich dan ook meer bewust worden van het feit dat een existentiële crisis, die blijkbaar aan de basis ligt van een school shooting, vaak onopgemerkt blijft. Scholen zouden meer ruimte moeten bieden voor levensvragen en docenten trainen om jongeren te leren omgaan met een existentiële crisis.”

Pfeifer promoveert vrijdag 10 november aan de Theologische faculteit.

Bron: vu.nl

Dit bericht is 4060 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail