26 februari 2021 – Lentis presenteerde een nieuw online programma aan Ronnie van Diemen, directeur generaal Curatieve Zorg van VWS. ‘Wacht @ctief’ heet het: ontwikkeld in het kader van VIPP GGZ met het doel om de tijd tussen een verwijzing naar, en intake bij Lentis te overbruggen.
In de afgelopen maanden werd er hard aan gewerkt door iLentis, samen met behandelaren en ervaringswerkers binnen Lentis en Lentis Research. In Nederland is het de eerste online oplossing vanuit een ggz-organisatie voor de te lange wachtlijsten in de psychiatrie.
Wacht @ctief
2 maanden. 3 maanden. Of zelfs: “Onze behandelaar neemt over 150 dagen contact met je op”. Als iemand aanklopt bij de huisarts en wordt doorverwezen naar de ggz, kunnen deze wachttijden realiteit zijn met alle gevolgen van dien. Lentis ontwikkelde daarom het online programma Wacht @ctief. Waarmee wachtenden via allerlei modules handvatten krijgen aangereikt om in de tijd tussen verwijzing en intake aan hun klachten te kunnen werken.
Ervaringswerkers
Nauw betrokken bij de ontwikkeling van het programma zijn onder meer Johannes van der Tempel en Anke Jellema. Beiden werken zij als ervaringswerker voor Lentis, om mensen te helpen op weg naar herstel. Johannes bij de kliniek Wonen in Paddepoel en Anke bij FACT in Groningen centrum.
“In de tijd dat ik hulp zocht en moest wachten, had ik veel behoefte aan uitleg. Bijvoorbeeld over wat het inhoudt om een psychische aandoening te hebben. En wat je kunt doen bij bepaalde klachten”, vertelt Anke. “Betrouwbare tips kunnen al heel veel voor je betekenen: hoe je motivatie kunt blijven vinden om je bed uit te komen, of om in beweging te blijven”. En ook weten dat je niet alleen bent helpt enorm, meent Johannes: “Toen ik hulp nodig had zocht ik veel naar herkenning en erkenning via websites van lotgenoten. Maar die informatie verliep eendimensionaal. Je mist het toch dat iemand zegt: ik hoor je en ik begrijp je”. Bovendien spreekt informatie op het internet zichzelf vaak tegen, meent Anke: “Je wilt informatie krijgen van mensen die er verstand van hebben.”
Helpende modules
Dankzij Wacht @ctief krijgen wachtenden de mogelijkheid om via betrouwbare informatie alvast zelf aan de slag te gaan met hun klachten. “We zien dat herstel sneller gaat als we mensen op weg helpen naar participatie. Dus dat komt ook in het programma terug”, legt Johannes uit. “Ervaar je veel stress en komt dit door geldproblemen? Dan kun je via de modules naar de juiste instanties worden doorverwezen. Heb je behoefte aan concrete oefeningen? Dan zijn er genoeg video’s over bijvoorbeeld mindfulness of yoga waar je iets mee kunt”. In totaal zijn er zes modules. Waaronder ‘Gezondheid’, waarin tips worden gegeven over een gezonde levensstijl. Of de module ‘Zingeving’, waarin speciaal ruimte en aandacht is voor zin- en levensvragen. Naast de modules is het mogelijk om met ervaringswerkers van Lentis te chatten. Over hoe het met de wachtende gaat. En wat diegene op dat moment zou kunnen helpen.
Hét verschil maken
“Meedoen aan dit project is de beste keuze die ik dit jaar heb gemaakt”, glimlacht Anke. “Binnen het team zien we elkaar als gelijkwaardigen. Ik kan bijdragen leveren vanuit het perspectief van een cliënt en er wordt goed naar me geluisterd.” Johannes knikt: “Als ervaringsdeskundige kijken we goed of de beslissingen die we maken bijdragen aan het herstel van een cliënt. Voelt er bij mij en Anke iets niet goed, dan zoeken we samen met het team naar een betere optie. Ik kan alleen maar positief zijn over de gesprekken die we hebben gehad”.
“Als ervaringswerker hebben we echt een verschil kunnen maken”, zegt Anke. “En als Wacht @ctief goed werkt, dan vormt Lentis een voorbeeldfunctie voor de rest van het land. Het is ook een soort alarm naar andere organisaties. De wachttijden zijn veel te lang. Als we wachtenden niet iets bieden, gaan ze misschien zelf op zoek en is er een kans dat ze stuiten op verkeerde hulp. Dat willen we niet.”
De presentatie vrijdag is onderdeel van de Slimme Zorg Estafette andere jaren bekend als ‘e-healthweek’. De pilotfase van Wacht @actief start in maart, met 30 deelnemers binnen Lentis. In april start een tweede fase waaraan 100 wachtenden meedoen.
Bron: lentis.nl
Dit bericht is 2416 keer gelezen.