Jongeren behulpzaam tijdens de pandemie door verhalen in de media

Facebooktwitterlinkedinmail

6 augustus 2022 –   Tijdens de Covid-pandemie bleken verhalen in de media jongeren te inspireren om anderen te helpen. Anderen helpen gaf hen bovendien vaak een geluksgevoel. Dat concluderen onderzoekers van de Radboud Universiteit en de Erasmus Universiteit Rotterdam in een gepubliceerd artikel.

Het onderzoek werpt een nieuw licht op de effecten van de pandemie op jongeren, volgens Rebecca de Leeuw, universitair docent communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit. ‘Er is veel aandacht voor de negatieve effecten van de coronacrisis op jonge mensen, zoals de toename van middelengebruik en depressies. Dat is onderzoek is heel belangrijk, maar het is ook goed om te kijken naar mogelijke positieve ontwikkelingen bij jongeren tijdens de pandemie. Deze inzichten kunnen we goed gebruiken om ons door komende crisissituaties heen te slaan.’

Koekjes bakken
Samen met wetenschappers van de Radboud Universiteit en de Erasmus Universiteit werkte De Leeuw aan een artikel in Communication Research. Tijdens de eerste lockdown lieten de onderzoekers een groep van bijna 900 jongeren tussen de 10 en de 25 jaar twee weken lang dagelijks vragenlijsten invullen over wat ze in de media zagen en welke activiteiten ze ondernamen.

Uit de resultaten bleek dat jongeren die vaker geraakt werden door verhalen in de media ook vaker behulpzaam gedrag vertoonden. Zij hielpen bijvoorbeeld hun ouders in het huishouden, opa’s en oma’s met de boodschappen of hun jongere broertjes of zusjes met schoolwerk als ouders daar geen tijd voor hadden. Ook probeerden ze anderen op te vrolijken door bijvoorbeeld berichtjes te sturen of koekjes te bakken. Daarnaast stonden ze klaar voor onbekenden, onder meer door vrijwilligerswerk te doen. Het helpen van anderen gaf hen die dag meestal een groter geluksgevoel.

‘Moral beauty’ op sociale media
De jongeren raakten vaak geïnspireerd door verhalen op sociale media, zoals het verhaal van een schooldirecteur die persoonlijk bij leerlingen kwam vertellen dat ze geslaagd waren. De Leeuw: ‘Ze waren ook helemaal weg van Captain Tom, die in coronatijd miljoenen ophaalde voor de Britse zorg. Door zulke verhalen over goede daden – of ‘moral beauty’, zoals wij het noemen – raakten de jongeren gemotiveerd om zelf ook iets aardigs te doen.’

De uitkomsten van dit onderzoek zijn interessant voor jongeren en hun ouders, denkt De Leeuw. ‘Het laat zien dat media ook een positieve kant hebben. We wisten al dat volwassenen door media geïnspireerd kunnen raken om anderen te willen helpen, nu zien we dat het bij jongeren ook zo kan werken.’

De onderzoeker hoopt dat er in de samenleving en vanuit de politiek wat positiever naar jongeren gekeken wordt. ‘Jongeren zijn tijdens de pandemie vaak weggezet als asociaal. Het nieuws ging vaak over hoe ze zich misdroegen tijdens illegale feestjes, terwijl het overgrote deel dat niet deed. Mocht er een nieuwe ronde van lockdowns komen, is het goed om jongeren meer vertrouwen te geven en hen ook te betrekken bij de zorg voor anderen. We kunnen echt wat aan hen hebben. Niet alleen omdat zij minder risico lopen om ernstig ziek te worden, maar ook omdat de meeste jongeren heel graag hun steentje willen bijdragen.’

Bron: ru.nl

Dit bericht is 865 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail