Extra vrijwilligers nodig bij luisterlijn Sensoor voor opvang zomereenzaamheid

Facebooktwitterlinkedinmail

11 juli 2018 – Voor mensen die eenzaam zijn, kan de zomer net zo voelen als de feestdagen. Iedereen is met vakantie of doet iets anders leuks. Hierdoor neemt het gevoel van eenzaamheid toe. Een praatje kan dan enorm helpen. Vrijwilligers van Sensoor bieden een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet en problemen.

De landelijke luisterlijn wordt vaker gebeld dan ooit. Afgelopen juni beantwoordde Sensoor bijvoorbeeld 1.800 telefoontjes méér dan in diezelfde maand vorig jaar. Het aantal vrijwilligers is te laag om deze groei te kunnen opvangen. Ook deze zomer verwacht de luisterlijn veel telefoontjes, want hoewel je het misschien niet zou verwachten ligt juist in de zomer eenzaamheid op de loer.

Onderzoekers aan de Universiteit van Utrecht zochten dit uit. Wat bleek? Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt of eenzaam bent, vergroot mooi zomerweer het gevoelsmatige contrast met al die vrolijke mensen die je ineens overal voorbij ziet komen. Veel TV- en radioprogramma’s houden een zomerstop. Verder zijn familieleden in deze periode vaak op vakantie en het verenigingsleven ligt stil.

Behoefte aan contact
Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich sterk eenzaam en een op de drie mensen voelt zich matig eenzaam. De vrijwilligers van Sensoor, de landelijke luisterlijn merken dit ook aan de telefoon en chat. Eenzaamheid is de grootste (achterliggende) reden waarom mensen contact opnemen. Mensen die zich eenzaam voelen hebben vaker weinig contacten met vrienden en gezondheidsproblemen dan mensen die zich niet eenzaam voelen. Langdurige eenzaamheid kan zelfs angst en depressie veroorzaken.

Tekort aan vrijwilligers
Mensen die zich eenzaam voelen, voeren tijdens de lange zomerdagen vaak strijd om de avond te halen. Een praatje met een vrijwilliger van Sensoor breekt hun dag en kan deze leegte wat opvullen. De luisterlijn is hard op zoek naar extra vrijwilligers om mensen op zo’n dag een luisterend oor te kunnen bieden. Potentiële vrijwilligers worden professioneel getraind. Deze training wordt als heel leerzaam ervaren. Ook na de training blijft de luisterlijn de vrijwilligers professioneel begeleiden. Vrijwilliger Gerben: “Ik dacht altijd dat ik goed kon luisteren en goede vragen wist te stellen, maar in de training leerde ik pas écht wat aandacht geven is. Ook privé en in mijn werk pluk ik daar nu de vruchten van.”

Écht iets betekenen
Hanny is al vijf jaar vrijwilliger bij Sensoor. Ze vertelt: “Na mijn pensionering had ik veel tijd, dus ik besloot me aan te melden bij Sensoor. De gesprekken zijn soms erg intensief; mensen bellen vaak om te praten over eenzaamheid, psychische problemen of moeilijke relaties. Maar wat je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar: je hebt iemand kunnen helpen, gewoon door te luisteren.”

Over Sensoor, de landelijke luisterlijn
Sensoor is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 26 locaties door het hele land voeren zo’n 1.200 vrijwilligers dag en nacht ruim 285.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon en chat. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten. Sensoor wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hoor jij vaak dat je goed kunt luisteren? Dan is Sensoor naar jou op zoek. Geef je op als vrijwilliger via sensoor.nl.

Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.sensoor.nl.

Bron: persbericht

Dit bericht is 2365 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail