29 november 2024 – In iedere schoolklas zitten twee tot drie kinderen die zich vaak tot altijd eenzaam voelen. Oók al op de basisschool. Die conclusie trekken onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut en de Universiteit Utrecht, in opdracht van Kinderpostzegels. ‘Een belangrijk onderzoek, omdat er tot nu toe weinig aandacht was voor eenzaamheid onder kinderen’, zegt Martha Talma van Movisie, onderzoeker eenzaamheid bij Movisie.
Gepest of buitengesloten worden, onder druk staan op school, niemand in je omgeving hebben die jou onvoorwaardelijk steunt: eenzaamheid is een emotie die er diep inhakt bij kinderen. Het tast hun geluksgevoel aan en zorgt voor mentale en fysieke problemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en het Verwey-Jonker Instituut, in opdracht van Kinderpostzegels.. In dat onderzoek wordt kennis uit literatuur en interviews met experts en kinderen gecombineerd met data van ruim zesduizend kinderen en jongeren uit het onderzoek ‘Jong na corona’ van de Universiteit Utrecht en het Trimbos-instituut.
Niet problematiseren
Martha Talma van Movisie was een van de experts die input voor het onderzoek leverde. ‘Een opvallende bevinding van het onderzoek is dat het belangrijk is om eenzaamheid te normaliseren in plaats van te problematiseren. En om het gesprek over eenzaamheid op een neutrale en niet stigmatiserende manier te voeren. Dit helpt bij het doorbreken van het taboe op eenzaamheid en bij het gevoel dat je als kind de uitzondering bent als je je eenzaam voelt.’
Aanbevelingen
In het rapport staan aanbevelingen om eenzaamheid onder kinderen aan te pakken. In de eerste plaats is het belangrijk dat volwassenen – ouders, verzorgers en professionals zoals leerkrachten – zich bewust zijn van het probleem en er meer over te weten komen. Belangrijk is bijvoorbeeld dat eenzaamheid niet altijd zichtbaar is. Een kind dat veel alleen is, hoeft zich niet eenzaam te voelen. En een kind dat veel vrienden lijkt te hebben, is misschien wél eenzaam.
Talma: ‘Het onderwijs is een belangrijke plek waar eenzaamheid onder kinderen en jongeren gesignaleerd kan worden. In het onderzoek geven kinderen aan dat ze wel weten waar ze op school terecht kunnen met hun gevoelens, maar zich onvoldoende vertrouwd voelen bij deze persoon. Het investeren in een vertrouwensband tussen docenten of mentoren en leerlingen is een belangrijk aandachtspunt voor scholen, evenals het trainen van docenten in het signaleren en bespreekbaar maken van eenzame gevoelens.’
Het onderzoek naar eenzaamheid onder kinderen van tien tot vijftien jaar is gepubliceerd op de website van het Verwey Jonker instituut.
Bron: movisie.nl
Dit bericht is 542 keer gelezen.