De rol van voeding bij een depressie

Facebooktwitterlinkedinmail

13 oktober 2021 – Heb je last van een burnout of depressie? Ben je volledig opgebrand en heb je moeite je dagelijkse taken vol te houden? Dan is het natuurlijk belangrijk om gas terug te nemen, maar ook om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Er is namelijk veel dat je qua voeding kunt doen om je lichaam te ondersteunen. Dit helpt om psychische klachten te verlichten. 

Gezond dieet helpt

Veel mensen die psychische klachten ervaren kunnen de energie niet opbrengen om elke dag een gezonde maaltijd te koken. Ze kiezen voor makkelijke, kant-en-klare voeding waar veel suiker of verzadigd vet in zit, en komen zo terecht in een vicieuze cirkel naar beneden. En dat terwijl alles wat je eet van grote invloed is op hoe je je voelt. Een diëtist kan je helpen deze cirkel te doorbreken, en te focussen op voedingsstoffen die bijdragen aan een betere mentale gezondheid. Als je een verwijzing van de huisarts hebt wordt dit meestal vergoed door je zorgverzekering (en anders een aanvullende verzekering), maar dit is afhankelijk van het pakket dat je hebt gekozen. Informeer bij je eigen ziektekostenverzekering of jij deze hulp vergoed krijgt, en maak direct een afspraak als dat het geval is. 

Hoe helpt gezonde voeding je goed te voelen?

Hoe je je voelt is afhankelijk van de verschillende levels aan hormonen die je lichaam aanmaakt. Serotonine is een goed voorbeeld van een heus feelgood-hormoon, dat je aanmaakt wanneer je gelukkig en tevreden bent. Ook melatonine en dopamine zijn hormonen die je mentale gezondheid versterken. Hormonen worden onder invloed van allerlei factoren aangemaakt, bijvoorbeeld door te ontspannen en te sporten. Het is daarbij heel belangrijk dat de bouwstoffen van deze hormonen voorhanden zijn. Met een gezond voedingspatroon dat rijk is aan groenten, fruit, vezels, goede vetten en langzame koolhydraten is dat het geval. Je lichaam heeft dan alles wat het nodig heeft om jouw feelgood-hormonen aan te maken, wat je zeker merkt aan je psychische gezondheid. En dat is precies waar veel mensen de mist ingaan, want het is tegenwoordig al lang geen uitzondering meer dat mensen heel eenzijdig eten of teveel verzadigd vet of geraffineerde suikers binnenkrijgen.

Hoe ziet een gezond voedingspatroon eruit?

Wil jij je mentale gezondheid ook een duwtje in de rug geven? Zorg er dan voor dat je focust op groenten en fruit, en dat je kiest voor de gezonde varianten vetten en koolhydraten. Onverzadigde vetten zijn nodig voor ontzettend veel processen in je lichaam, terwijl verzadigde vetten vaak meer kwaad doen dan goed. Wat koolhydraten betreft, kies bij voorkeur voor volkoren varianten, en vermijd snelle koolhydraten als koekjes, snoepgoed en frisdranken. Als je drie gezonde maaltijden per dag eet in combinatie met twee snacks (zoals fruit of een handje nootjes) dan zit je eigenlijk altijd goed.

Bron: persbericht

 

Dit bericht is 593 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail