22 april 2022 – Dansstudenten lopen een groot risico op fysieke en mentale gezondheidsklachten, zoals blessures en stress- en angstklachten. Ruim tachtig procent van de dansstudenten heeft minimaal één blessure in een schooljaar en bijna 45 procent ervaart een mentale klacht. Dat blijkt uit onderzoek van sportpsycholoog en bewegingswetenschapper Diana van Winden.
Beperkte vaardigheden in het om kunnen gaan met stress en problemen, jongere leeftijd en een hoger BMI blijken risicofactoren te zijn voor blessures. Ook is er een relatie tussen stress en blessures. Geblesseerde studenten ervaren over het algemeen meer stress en in de aanloop naar een blessure neemt het stressniveau toe.
Daarnaast blijken de overtuigingen die dansstudenten hebben rondom de ‘harde’ danscultuur en het schoolsysteem te zorgen voor veel druk. Wat – net als tijdsdruk en onzekerheid over hun blessure – het lastig maakt voor studenten om goed om te gaan met hun blessure.
Geen simpele oplossing
Het onderzoek van Van Winden toont aan dat er geen simpele oplossing is voor de preventie van fysieke en mentale gezondheidsklachten binnen dans. Welke grote gevolgen kunnen hebben voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Preventie op verschillende niveaus is daarom essentieel.
Van Winden: “Onderzoek naar interventieprogramma’s gericht op effectieve manieren om om te gaan met stress, het verder optimaliseren van de werklast en het vergroten van de kennis over mentale gezondheid is belangrijk. Als laatste is een cultuurverandering binnen de danswereld nog steeds nodig, met uiteindelijk een optimale balans tussen hard werken en voldoende rust.”
Aandacht voor fysieke en mentale gezondheid
Het belang van fysieke en mentale gezondheid wordt in de maatschappij gelukkig steeds meer erkend. Of dit nu gaat om (top)sporters, podiumkunstenaars of werkgevers en werknemers. Ook binnen de context van de danswereld komt steeds meer aandacht voor gezondheid. Van Winden: “Het is van belang dat de kennis over mentale gezondheid vergroot wordt. Kennis over de effecten van stress kan helpen om een goede afweging te maken tussen de korte- en langetermijngevolgen van door blijven dansen terwijl stress, vermoeidheid of pijn ervaren wordt. Positieve steun vanuit de omgeving is daarnaast essentieel.”
Cultuurverandering
Door dit (nog) meer in te bedden in het onderwijs ontstaan zelfredzame professionals. Dit kan door mentale trainingsprogramma’s aan te bieden, bijvoorbeeld gebaseerd op visualisatie, ontspanning, mindfulness en acceptatie.
“Het weerbaar maken van de nieuwe generatie, waarbij hard werken en voldoende rust elkaar afwisselt en men goed leert omgaan met stress en tegenslagen blijft een belangrijk onderwerp. Een cultuurverandering zal echter geleidelijk ontstaan, hier zal de komende jaren aandacht aan besteedt moeten worden”, aldus Van Winden.
Bron: vu.nl
Dit bericht is 2183 keer gelezen.