WerV van Dimence Groep start met pilot WachtKracht

Facebooktwitterlinkedinmail

19 augustus 2022 – WerV, onderdeel van de welzijnstak van de Dimence Groep, start op 1 september de pilot WachtKracht voor cliënten die op wachtlijst staan voor een intake bij Dimence.

Er is een lange wachtlijst voor de ggz en de Dimence Groep kijkt naar de mogelijkheden om hier iets aan te doen. Als mensen zich met psychische of mentale klachten melden bij de huisarts is de nood vaak hoog. Als men dan ook nog op een wachtlijst belandt, terwijl de behoefte aan hulp hoog is, kan dat frustrerend en uitzichtloos voelen. Om deze reden gaat WerV alvast ondersteuning bieden aan mensen die door de huisarts worden doorgestuurd naar team ontwikkelingsstoornissen in Zwolle en Almelo. Zij kunnen al voor het intakegesprek gebruik maken van WachtKracht.

Wat is WachtKracht?
Bij WachtKracht krijgen mensen die wachten op een behandeling bij Dimence Groep de mogelijkheid om alvast in gesprek te gaan met een clientondersteuner vanuit het sociaalwerk. Wachtkracht neemt de rol van behandelaar niet over maar er wordt tijdens een kennismakingsgesprek gekeken tegen welke problemen iemand aanloopt in het dagelijks leven. Denk hierbij aan problemen op het gebied van financiën, wonen, daginvulling, werk, sociale relaties-en/ of gevoelens van eenzaamheid. Floris van der Wolf (sociaal werker en clientondersteuner bij WerV): “We zien dat mensen in de periode voor het beginnen van hun behandeling al veel kunnen hebben aan een goed gesprek, of praktische hulp bij de kansen en obstakels die in hun leven spelen. Samen kijken we naar wat deze persoon nodig heeft en zoeken hier passende oplossingen voor.”

Resultaten
Door het inzetten van WachtKracht voor intake wordt alvast gewerkt aan persoonlijk en maatschappelijk herstel. Annemarie van der Kolk (manager van WerV): “We hopen hiermee te bereiken dat mensen een meer stabielere leefsituatie ervaren gedurende de periode op de wachtlijst. Daarnaast verwachten we dat door de geboden ondersteuning de behandeling sneller zal verlopen of dat iemand geholpen kan worden met een minder zware behandeling. Dit zorgt dan weer voor kortere wachtlijsten.”

Wachtkracht is niet bedoeld voor cliënten in een crisissituatie. Wanneer daarvan sprake is, moet een client contact opnemen met zijn of haar eigen huisarts of dienstdoende huisarts.

Meer weten?
Meer informatie over WachtKracht vind je hier. 

Bron: dimencegroep.nl

Dit bericht is 443 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail