14 april 2016 – ADHD-patiënten moeten vanaf volgende maand flink gaan bijbetalen voor het medicijn Amfexa. Dit nieuwe middel is drie keer zo duur geworden, waarschuwt apothekersorganisatie KNMP woensdag.
Amfexa 5 mg is sinds begin maart op de markt en is na 1 mei nog het enige middel met de werkzame stof dexamfetaminesulfaat dat over de toonbank mag. Voorheen werd het middel als apotheekbereiding geleverd en steeds volledig vergoed vanuit het basispakket.
Maar nu moeten patiënten, bij een gemiddeld gebruik van 15 tot 20 mg per dag, volgens de apothekers 75 euro per maand gaan bijbetalen. ,,Het gaat om kwetsbare patiënten, dit is een groot probleem”, zegt KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent.
Er zijn meer medicijnen voor mensen met ADHD. De meeste patiënten zijn gebaat bij methylfenidaat, dat in onder andere Ritalin zit. Een deel functioneert beter met dexamfetamine. In Nederland gebruiken zo’n 30.000 mensen met ADHD (evenals subtype ADD) het stimulerende medicijn om de concentratie en de stemming te verbeteren.
Eén van hen is Remco Steenwijk. Hij gebruik zo’n zes tabletten per dag en is straks fors meer kwijt. “Ik betaal nu alleen mijn eigen risico. Straks kost het me 140 euro extra per maand.” Remco zegt dat hij het wel kan betalen, maar er wel hobby’s voor moet laten en anders omgaan met de boodschappen. Voor anderen kan de klap nog harder aankomen. “Denk bijvoorbeeld aan een gezin waar vader, moeder en een kind ADHD hebben. Dat is dan drie keer 140 extra per maand.”
Het farmaceutische bedrijf dat de productie overneemt van apothekers, doet dat in samenspraak met de overheid. “Onbegrijpelijk dat dit zomaar kan”, zegt Remco. “Het is te bizar voor woorden dat het legaal is om dit te doen. Wie heeft er nou zo 140 euro per maand extra liggen?” Een ander medicijn nemen is voor Remco geen optie. Er zijn in Nederland twee soorten medicijnen: ritalin en dexamfetamine. “Nadat ik de diagnose kreeg heb ik ritalin geprobeerd, maar dat had te veel bijwerkingen.”
Volgens Klein Nulent van KNMP staat de forse prijssprong niet op zichzelf. ,,Het komt vaker voor dat fabrikanten opmerken dat een apotheekbereiding het goed doet. Door deze te introduceren als een nieuw geneesmiddel veroveren ze vervolgens de markt. De patiënt is steeds de dupe, want er volgt in de regel een forse bijbetaling”, zegt de voorzitter.
Bron: nos.nl/ telegraaf.nl / knmp.nl / rtlnieuws.nl
Dit bericht is 3516 keer gelezen.