Praktijkonderzoek gebruik zorgstandaarden gericht op herstel in de ggz

Facebooktwitterlinkedinmail

17 juli 2024 – Zorgstandaarden vormen samen met wet- en regelgeving, richtlijnen en beroepsethiek de basis voor zorgprofessionals om tot goede geestelijke gezondheidszorg te komen. Met praktijkonderzoeken creëert Akwa GGZ inzicht in de toepasbaarheid en bruikbaarheid van deze zorgstandaarden. In dit praktijkonderzoek hebben patiënten, zorgprofessionals en zorgmanagers hun mening gedeeld over zeven zorgstandaarden die elk een ander aspect van herstel beschrijven. Download het rapport met alle uitkomsten van dit onderzoek hier.

Praktijkonderzoek naar zorgstandaarden rondom Herstel
Akwa GGZ heeft het praktijkonderzoek uitgevoerd via een online enquête en verdiepende interviews. Ruim 1.200 deelnemers hebben hun mening gegeven over de zorgstandaarden: Arbeid als medicijn, Daginvulling/participatie, Destigmatisering, Herstelondersteuning, Naasten, Zelfmanagement en Zingeving.

Ervaring met zorgstandaarden onder patiënten
Van de patiënten die de enquête hebben ingevuld en gebruik maken van zorg, is meer dan de helft (58%) helemaal, grotendeels of een beetje bekend met zorgstandaarden in het algemeen. Bijna 50% van de patiënten zoekt actief informatie op over wat zij zelf kunnen doen bij klachten, en 36% zoekt op websites als Thuisarts.nl op wat je mag verwachten van de zorg.

herstel, zorgstandaarden

Van de patiënten ervaart 60% tot 70% dat er aandacht is voor thema’s uit de herstelgerichte zorgstandaarden die zij van belang achten: zelf aan kunnen geven wat nodig is, aandacht voor wat belangrijk is in het dagelijks leven, kijken waar je goed in bent, rekening houden met het levensverhaal en een goede samenwerking tussen de behandelaren. Het betrekken van naasten en het bespreken van mogelijkheden voor werk, vinden deze respondenten minder belangrijk.

Ervaring met herstelgerichte zorgstandaarden onder professionals
Herstelgerichte zorgstandaarden worden voornamelijk gebruikt tijdens de behandeling, meer dan tijdens preventie, diagnostiek, evaluatie van de behandeling of nazorg. Van de herstelgerichte zorgstandaarden worden Herstelondersteuning en Naasten, met 30% en 28% het meest gebruikt door zorgprofessionals, en Arbeid als medicijn het minst, met 9%. Van de professionals geeft 27% aan geen enkele herstelgerichte zorgstandaard te gebruiken. Van de zorgmanagers geeft 5% aan dat in hun organisatie geen herstelgerichte zorgstandaarden worden gebruikt.

Zorgprofessionals geven aan dat de zorgstandaarden doorgaans goed aansluiten bij wat zij nodig hebben om herstel van de patiënt te ondersteunen. Minder dan 5% van de zorgprofessionals geeft aan dat de zorgstandaarden niet goed aansluiten bij de behandelprotocollen en iets minder dan 10% geeft aan dat ze te ingewikkeld zijn om te gebruiken. Het merendeel van de zorgprofessionals geeft aan dat het doel van elk van de herstelgerichte zorgstandaarden duidelijk is.

Kernaanbevelingen herstelgerichte zorgstandaarden
Elke zorgstandaard is opgebouwd uit een aantal kernaanbevelingen. Voor de meeste zorgstandaarden geven zorgprofessionals aan dat zij de kernaanbevelingen goed kunnen volgen. Uitzondering hierop zijn de kernaanbevelingen van de zorgstandaard Destigmatisering. Ruim 50% van de patiënten geeft aan dat hun behandelaar stigma niet bespreekt, ondanks dat patiënten aangeven dit wel een belangrijk thema te vinden. Van de zorgprofessionals geeft 13% aan de zorgstandaard Destigmatisering te gebruiken.  Bij de beoordeling van de zorgstandaard Destigmatisering zal dit worden meegenomen.

Ook de kernaanbeveling over het bewaken/stimuleren of aangaan van een samenwerking met relevante andere zorgprofessionals die in bijna alle zorgstandaarden is opgenomen, wordt niet goed gevolgd. Van de patiënten geeft ook zo’n 70% aan dat zij ervaren dat zorgverleners niet goed onderling samenwerken.

Formele afspraken over herstelgerichte zorg binnen organisaties
Veel organisaties hebben een visie op herstelgerichte zorg en leggen dit vast in hun beleid- en behandelplannen en scholing, maar de herstelgerichte zorgstandaarden zijn daar niet altijd een vast of formeel onderdeel van. De uitkomsten van zorgmanagers en zorgprofessionals verschillen van elkaar. 39% Van de zorgmanagers en 13% van de zorgprofessionals geeft aan dat er formele afspraken zijn gemaakt over het gebruik van herstelgerichte zorgstandaarden. Bij ongeveer 40% van de zorgmanagers en de zorgprofessionals zijn er geen formele afspraken en het overige deel weet niet of dit het geval is.

Download het rapport hier
Uitkomsten praktijkonderzoek herstelgerichte zorgstandaarden  (PDF)

Bron: akwaggz.nl

Dit bericht is 715 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail