Na de zomervakantie: 3 tips om af te bouwen met alcohol

Facebooktwitterlinkedinmail

10 september 2020 – De zomer loopt ten einde. De vakantie zit er op. Dn moeten we na een periode van zon, gezelligheid en drinken weer in het ritme komen. Maar soms is het minderen met alcohol best lastig. Nu.nl geeft je een drietal tips om met alcohol te minderen. 

Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum, is er niet zo zeker van dat Nederlanders in de zomer perse meer alcohol drinken.. Over het algemeen zijn Nederlanders steeds minder gaan drinken zi blijkt uit cijfers van het Trimbos-instituut. Het percentage volwassenen dat geen alcohol drinkt is gestegen naar 41,5 procent in 2019.  De richtlijn is: drink niet of maximaal één glas per dag.

Hebben de warme temperaturen jou toch verleid tot meer  drankgebruik en wil je minderen, dan heeft Roel een paar tips om te minderen:

Tip 1: Schrijf op waarom je wilt minderen

“Vraag jezelf af waarom je wil minderen. Zo wordt je voornemen concreet. Bijvoorbeeld: ik ga minder drinken, omdat ik ik mij de volgende dag fitter wil voelen.

Tip 2: Maak een ‘als-dan-plan’

Er zijn situaties waar je eerder gewend bent om alcohol te gaan drinken. Probeer hiervoor een alternatief plan voor te bedenken. .Met dit plan maak je een afspraak met jezelf over hoe je je later gaat gedragen. Bijvoorbeeld: als ik vanavond naar het terras ga, neem ik maximaal één biertje. Dit zorgt ervoor dat je niet op het moment zelf nog een keuze moet maken. Je bereidt jezelf dus voor op deze  situaties.

Tip 3: Maak er een challenge van

Probeer  je vrienden erbij te betrekken en stuur bijvoorbeeld een berichtje in een appgroep: ‘Ik wil minderen met alcohol. Willen jullie meedoen?’  Een andere goede tip is de Maxx-app van het Trimbos. Die steunt je met het minderen of stoppen.

Bron: nu.nl

Dit bericht is 375 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail