KRO-NCRV zendt Depressiegala uit op Blue Monday

Facebooktwitterlinkedinmail

2 januari 2016 – Met de televisiepremière van het Depressiegala willen de makers het taboe op depressie wegnemen zodat mensen erover durven praten. “Praten is de belangrijkste stap”, benadrukt Anita Witzier. “Want pas dan kunnen we de signalen van een depressie op tijd herkennen en er wat aan doen”, aldus psychiatrie-nederland.

Coming out

Tijdens het gala is er een gesprek met onder andere Laura van Kaam. Zij had kort geleden haar coming out. Met heel Nederland deelde ze via Facebook haar depressie, een dappere move. Haar coach en ‘tante’ Karin Bloemen – zelf een ervaringsdeskundige – zoekt haar op voor een eerlijk gesprek over hun demonen. Ook Mike Boddé, René van der Gijp en Martine Sandifort vertellen hoe zij uiteindelijk ervoor kozen om hun ziekte te delen met hun omgeving en wat hun ervaringen, positief dan wel negatief, daarmee zijn.

Begrip

Depressieve klachten vormen bij jongeren en jonge vrouwen de meest voorkomende gezondheidslast. 1 op de 15 jongeren en 1 op de 20 volwassenen hebben er last van. Er is meer aandacht nodig om deze volksziekte, inmiddels in de top 3 van gezondheidsproblemen, te voorkomen. “De meeste mensen realiseren zich niet wat een depressie is en hoe het voelt”, zegt Anita Witzier. “Door erover te informeren op televisie kunnen we een groot stuk onwetendheid de wereld uithelpen en kan er meer begrip ontstaan voor deze ziekte.”

Praat erover

Het Depressiegala is een initiatief van de Mental Health Foundation die door middel van meer openheid over depressie het taboe wil terugdringen. “Praten over een depressie moet net zo normaal worden als praten over lichamelijke klachten”, vindt psychiater en voorzitter van de stichting Bram Bakker. Het Depressiegala vindt plaats op maandag 16 januari in Theater Amsterdam. De uitzending is een week later: maandag 23 januari om 22.00 uur op NPO 1. Tickets voor het gala zijn verkrijgbaar via www.depressiegala.nl.

Bron: psychiatrie-nederland.nl / youtube.com

Dit bericht is 3896 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail