Hardlopen tegen depressie? Dat helpt niet bij iedereen

Facebooktwitterlinkedinmail

5 juni 2020 – Dat hardlopen een positieve invloed kan hebben bij het behandelen van of leren leven met een depressie, daar lijkt tegenwoordig nauwelijks nog aan te worden getwijfeld. In artikelen in de media worden onderzoeken aangehaald waarmee de effectiviteit van hardlopen of andere vormen van bewegen als middel tegen depressie wordt bewezen.

Door dagelijks actief te bewegen zou je psychische  klachten zoals een depressie of een burn-out op afstand kunt houden. Behandelingen die beweging centraal stellen, zoals runningtherapie, zijn populair en worden steeds vaker aangeboden naast of zelfs in de plaats van medicatie of cognitieve therapie. Bewegen heeft langzaamaan de status gekregen van een soort wondermiddel tegen depressie. Maar is dat ook terecht?

Pim Cuijpers, klinisch psycholoog aan de Vrije Universiteit: ” Alle behandelingen tegen een ziekte als depressie werken even goed, van medicatie tot cognitieve gedragstherapie en van mindfulness tot bewegen.  Hij concludeert dan ook dat het waarschijnlijk altijd helpt om ‘iets’ te doen, wat dat ook is. Of je besluit medicatie te slikken of te gaan hardlopen, dat lijkt niet uit te maken.  Verder benadrukt hij dat iedere patiënt anders is, en dat er geen psychologische behandeling is die voor iedereen werkt.

Fred Dijk, expert en docent op het gebied van psychomotorische therapie: “Dat bewegen – op wat voor manier dan ook – een positieve invloed kan hebben op het welzijn van iemand met psychische klachten, dat is inmiddels wel bewezen. Maar bewegen moet inderdaad niet als een soort wondermiddel worden gezien. En zeker niet als iets dat iedereen heel gemakkelijk zelf op kan pakken.” Want het klinkt zo gemakkelijk: ga lekker bewegen en je komt van je depressie af. Maar zo werkt het niet. ”

Dijk: “Voor veel mensen die depressief zijn kan een rondje wandelen al een enorme opgave zijn. Tegen ernstig depressieve mensen zeggen: ga lekker hardlopen, dat heeft geen zin. Sterker nog: de kans is groot dat die persoon zich vervolgens alleen maar slechter voelt, omdat er wéér iets is waar hij of zij niet aan kan voldoen. Om te zorgen dat beweging iemand echt ten goede komt, is het heel belangrijk dat voor een vorm van bewegen wordt gekozen die ook echt bij de persoon past. Met welke vormen van bewegen heeft deze persoon positieve associaties? Met welke juist niet? Iedereen is anders, dus niet iedere vorm van bewegen heeft bij iedereen hetzelfde effect. Als psychomotorisch therapeut kijk ik naar alle vormen van beweging die zouden kunnen helpen. Dat kan hardlopen zijn, maar ook zwemmen, wandelen, dansen of badmintonnen.”

“Hoe positiever iemand een vorm van bewegen beleeft, hoe groter de kans dat hij ermee doorgaat”, zegt Dijk. “Maar met een persoonlijke aanpak ben je er nog niet. Ook een goede begeleiding is belangrijk. Als je depressief bent, heb je soms al moeite om uit bed te komen. Daarom is het cruciaal dat je iemand hebt die je bij de hand neemt, met wie je afspraken maakt en die je helpt het vol te houden. Dat kan een coach of een therapeut zijn, maar ook iemand uit de eigen familie of vriendenkring. Goede steun uit de omgeving is heel belangrijk.”

Bron en uitgebreid artikel  met ervaringen : rtlnieuws.nl

Dit bericht is 2983 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail