Arkin vergroot consultatiemogelijkheden voor huisartsen met digiconsult

Facebooktwitterlinkedinmail

29 november 2022 – Met digiconsult van Arkin kunnen huisartsen op elk moment van de dag digitaal hun vraag stellen en krijgen ze snel antwoord van de specialist. Sinds de start in juli zijn al ruim 80 consulten digitaal behandeld. Huisartsen, praktijkondersteuners (POHGGZ) en cliënten worden zo op een snelle en toegankelijke manier verder geholpen met passende inhoudelijke adviezen.

Het digitale consult blijkt voor beide partijen van inhoudelijke meerwaarde. Het is een gemakkelijke en veilige manier van samenwerken en minder tijdrovend. Huisartsen kunnen via Zorgdomein (onder ‘teleconsult’) een vraag stellen en relevante patiëntgegevens meesturen. De vragen worden binnen drie dagen via ZorgDomein beantwoord door psychiaters van Arkin. Kathelijne Dik, huisarts: “Ik heb een aantal keer gebruik gemaakt van het digiconsult en ik was zeer tevreden met het uitgebreide en behulpzame antwoord. Een waardevolle uitbreiding van de zorgmogelijkheden, die ongetwijfeld de wachtlijsten zal beperken.”

Arkin wil met digiconsult bijdragen aan een betere samenwerking met huisartsen en een toegankelijke GGZ. Het digiconsult is een snelle en veilige manier om expertise te delen en is een aanvulling op de al bestaande telefonische en fysieke consultatie.

Arkin werkt voor digiconsult samen met Huisarts+punt. Zij organiseren eenmalige specialistische adviezen voor patiënten op verzoek van de huisarts en buiten de muren van het ziekenhuis. De kosten worden vergoed door de zorgverzekeraar via Huisarts+punt. De huisarts krijgt geen factuur en de patiënt hoeft geen eigen risico te betalen.

Jara Bouws, psychiater bij Arkin: “Het beantwoorden van digiconsulten voor de huisartsen van Amsterdam, ervaar ik als zinvol en leuk om te doen. Meestal gaat het om medicatieadvies of meedenken in welke richting een patiënt onderzocht of verwezen moet worden. Het lukt ons goed om telkens binnen 3 werkdagen antwoord te geven, vaak lukt het al dezelfde dag. Het voordeel van digiconsult is dat vragen gesteld en beantwoord worden wanneer het huisartsen en onszelf uitkomt, waardoor we niet heen en weer hoeven te bellen om elkaar te bereiken.”

Bron: persbericht

Dit bericht is 464 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail