28 februari 2018 – Het nauw digitaal in de gaten houden van kinderen via gps en leerlingvolgsystemen maakt kinderen in hun latere leven vatbaarder voor depressies. Daarnaast verstoort het de autonomieontwikkeling, stelt Katleen Gabriels, assistent-professor aan de TU Eindhoven in De Telegraaf. Dit staat te lezen op de website van Radar.
D66-Kamerlid Paul van Meenen uitte eerder al kritiek op de hoeveelheid informatie over prestaties en gedrag die scholen digitaal met de ouders delen via leerlingvolgsystemen. Van Meenen noemde die systemen “een glazen digitale kooi.”
Angstcultuur
“We staan voortdurend met elkaar in contact. Kinderen worden vanaf de wieg in de gaten gehouden en dat gaat zo het hele leven door. Dat is nieuw,” zegt Gabriels die is gespecialiseerd in de ethische aspecten van technologie. Ze waarschuwt ouders voor het gebruik van gps. “Je moet oppassen niet in een angstcultuur te verzeilen.”
Helikopterouders
Het digitaal controlen van ouders zorgt voor negatieve effecten, blijkt uit onderzoek. “Het verstoort de autonomieontwikkeling. Kinderen die grootgebracht zijn door zogenoemde helikopterouders, blijven hun ouders ook als ze meerderjarig zijn om raad en antwoorden vragen. Ze hebben nooit geleerd om zelf problemen op te lossen. Bovendien zijn ze vatbaarder voor depressies.”
Bron: Radar
Dit bericht is 4997 keer gelezen.