16 januari 2018 – Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vindt dat te lang wachten op zorg onacceptabel is. Zorgverzekeraars spannen zich daarom, samen met zorgaanbieders en patiëntenorganisaties, in om wachttijden terug te dringen.
Om te voorkomen dat verzekerden te lang moeten wachten op zorg is het uitwisselen van betrouwbare informatie essentieel. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekerden, zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Het is belangrijk dat zorgaanbieders en verzekerden signalen van wachttijden direct melden bij zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars willen hun verzekerden graag helpen om zo goed mogelijk de weg te vinden en keuzes te maken in de zorg. Ook wanneer de wachttijd voor zorg langer is dan aanvaardbaar. Verzekerden kunnen dan contact opnemen met hun zorgverzekeraar voor persoonlijk advies. Dit heet zorgbemiddeling, ook wel wachtlijstbemiddeling genoemd. Zorgverzekeraars zoeken dan binnen en buiten de regio naar een zorgaanbieder die de behandeling kan uitvoeren.
Zorgbemiddeling kan er toe leiden dat een behandeling, met minstens dezelfde kwaliteit, sneller kan plaatsvinden. Verzekerden mogen uiteindelijk zelf beslissen of ze er gebruik van maken. Informatie over zorgbemiddeling is te vinden op de websites van de zorgverzekeraars of op www.zorgverzekeraars.nl/zorgbemiddeling.
Bron: zn.nl
Dit bericht is 3389 keer gelezen.