ZN: patiëntervaringen en uitkomstindicatoren in GGZ noodzakelijk

Facebooktwitterlinkedinmail

ZN_logo-150x150

3 december 2015 – Om de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) als verzekerde zorg te kunnen behouden binnen de principes van de Zorgverzekeringswet is een omslag nodig in de GGZ-sector. Zorgverzekeraars Nederland vindt het noodzakelijk dat zorgverzekeraars en verzekerden in de GGZ toegang krijgen tot patiëntervaringen en uitkomstindicatoren die inzicht geven in de kwaliteit van een bepaalde GGZ-zorgverlener. Dat laat ZN weten in een brief (Pdf) aan de Tweede Kamer.

Ook wijst ZN in de brief op de absolute noodzaak tot de snelle ontwikkeling van een goede productstructuur voor de GGZ. De minister van VWS heeft het voornemen om de GGZ per 1 januari 2017 volledig risicodragend te maken voor zorgverzekeraars. Dat betekent dat de zorgverzekeraars niet langer achteraf geld herverdelen als zij meer of minder hebben moeten uitgeven aan bepaalde groepen verzekerden. Zonder goede productstructuur zijn er geen betrouwbare gegevens die in de risicoverevening gebruikt kunnen worden om de kosten per verzekerde van tevoren goed te voorspellen.

Inzicht in wachttijden
Tot slot gaat ZN in op eventuele wachtlijsten in de GGZ. Om verzekerden te bemiddelen bij wachtlijsten, hebben zorgverzekeraars goede en actuele informatie nodig over de actuele wachttijden. Het is belangrijk dat patiëntenorganisaties, GGZ-aanbieders en zorgverzekeraars samenwerken en informatie uitwisselen om de patiënt zo goed mogelijk te informeren over actuele wachttijden en te bemiddelen naar zorg. ZN heeft ook het initiatief genomen om samen met GGZ Nederland tot uniforme afspraken te komen over het monitoren van de gemaakte afspraken tussen zorgverzekeraars en GGZ-aanbieders. Daarmee wil ZN in beeld krijgen in welke mate de zorg die zorgverzekeraars voor hun verzekerden bij GGZ-aanbieders inkopen, ook benut wordt.

Bron: zn.nl 

Dit bericht is 1045 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail