Waarom zorgt slecht slapen voor negatieve gedachten?

Facebooktwitterlinkedinmail

22 februari 2023 – Een goede nachtrust is essentieel voor een goede mentale gezondheid. Een onregelmatig slaapschema en het niet kunnen voldoen aan de aanbevolen uren slaap hebben directe gevolgen voor onze mentale gezondheid. Je zult misschien merken dat je  van slecht slapen negatieve gedachten krijgt en het lastig vindt om jezelf te concentreren.

Slapen helpt bij de regulering van onze stemmingen en stemmingen. Wanneer we voldoende rusten, hebben we meer energie, kunnen we beter, dieper en langer denken en ook betere beslissingen nemen. Als je voldoende slaap krijgt, helpt dit ook om je meer alerter en toleranter te maken.

Wat gebeurt er in mijn lichaam als ik slecht slaap? 

Goede nachtrust helpt ook bij het verminderen van negatieve gedachten. Wanneer de slaap telkens onderbroken wordt, hebben we meer kans om depressieve gedachten te ontwikkelen, door het slaapgebrek. Als je slecht of onregelmatig slaapt, kan dat op den duur lijden tot negatieve gevoelens. Je voelt  je pessimistischer en angstiger. Het slaapgebrek kan ook invloed hebben op de manier waarop je hersenen informatie verwerken. Het is gebleken dat slechte slaap gepaard gaat met een verhoogde activiteit in hersenstructuren die angst veroorzaken, waardoor je je meer zorgen maakt en meer negatieve gedachten hebt.

Daarnaast is het zo dat als we slecht slapen, ons lichaam minder cortisol aanmaakt. Dit hormoon helpt bij het verwerken van emoties, waardoor je meer kwetsbaar bent voor depressieve gevoelens en angst. Het effect van een goede nachtrust op de mentale gezondheid kan dus zeker niet worden onderschat.

Tips voor het verbeteren van de nachtrust

Om een betere nachtrust te krijgen, kun je het volgende doen:

  • Creëer een donkere, rustige slaapomgeving. Zorg ervoor dat het licht zacht is en dat er zoveel mogelijk stilte is.
  • Ontspan voordat je naar bed gaat. Voer een ontspannende activiteit uit, zoals mediteren of yoga.
  • Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan.
  • Zorg voor een comfortabel bed. Kies een matras en kussen dat het best bij je past. De luxe bedden van de Suite worden op maat gemaakt en zijn daarom een hele goede keuze. Kijk zelf op de website voor meer informatie of kom langs in de showroom in Moordrecht. Daar zie én voel je de voordelen van een bed op maat.
  • Eet gezonde voeding. Kies voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen en vermijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker.
  • Vermijd het overmatig drinken van alcohol en cafeïne voor het slapengaan.
  • Gebruik geen mobiele apparaten of computers minmaal een half uur  voordat je gaat slapen. 
  • Probeer om stress te verminderen en emotionele gezondheid te verbeteren door te praten met een vriend of professionele hulp te zoeken.

Het hebben van een slaapstoornis

Soms komt de slechte nachtrust niet door stress of een slecht slaapschema, maar door een slaapstoornis. Mensen met een slaapstoornis kunnen erg veel moeite hebben met het hebben van goede nachtrust en slapen hierdoor continu slecht. Door langs te gaan bij Ruysdael Slaapkliniek kan er gekeken worden naar dit probleem en kan jij geholpen worden bij jouw nachtrust.

Bron; persbericht



Dit bericht is 1896 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail