3 maart 2016 – Hoe gaan jongens met autisme om met seksualiteit? Hierover leven verschillende ideeën, gaande van het idee dat jongeren met autisme trager zijn in hun seksuele ontwikkeling, er helemaal niet mee bezig zijn of dat ze vaker ongepast of afwijkend seksueel gedrag stellen. Tot op heden is er echter amper onderzoek waarin jongens met autisme zelf werd gevraagd naar hun ervaringen, ideeën en verwachtingen.
Het proefschrift van Jeroen Dewinter is gebaseerd op onderzoek bij normaalbegaafde jongens met autisme, die bij aanvang tussen 15 en 18 jaar oud waren, vergeleken met jongens uit het gewone onderwijs in Nederland.
Het onderzoek leverde meer gelijkenissen dan verschillen op tussen de jongens met autisme en de jongens in de algemene bevolking. Bijna allemaal hadden ze ervaring met verliefdheid, en met solo-seks. Net iets meer jongens met autisme hadden echter geen ervaring met een partner, omdat het hen niet interesseerde, maar ook omdat ze geen partner vonden of durfden te benaderen. De jongens met autisme en seksuele ervaring startten daar mee op vergelijkbare leeftijd als hun leeftijdgenoten.
De complexiteit van het leren over en omgaan met seksualiteit en relaties kwam wel naar voren, en een aantal jongens raakte in moeilijkheden. Dewinter pleit dan ook voor vroege en uitgebreide seksuele vorming van deze jongeren.
Promotie der. J. Dewinter
Titel: Sexuality in adolescent boys with Autism Spectrum Disorder
Promotores: prof. dr. Ch. van Nieuwenhuizen, prof. dr. R.R.J.M. Vermeiren
Locatie: Cobbenhagengebouw, Aula (ingang via Koopmansgebouw)
Bron: tilburguniversity.nl
Dit bericht is 4549 keer gelezen.