13 november 2018 – In Noord-Limburg start vanaf januari 2019 een pilot waarin het verwijsproces anders wordt ingericht: een aantal huisartsen gaat via een speciaal loket verwijzen, het Regionaal Patiënt Plaatsingsbureau (RPB). De professionals van dat bureau helpen de patiënt bij het zoeken naar een geschikte zorgaanbieder en zorgt voor een afspraak voor een intake. Het RPB, nu nog een werktitel overigens, koppelt dit terug aan de huisarts. Het scheelt de huisarts veel zoekwerk en administratie en de patiënt wordt beter en sneller doorverwezen.
Nadine Mouchart is projectleider en werkzaam bij Provico, een netwerkorganisatie voor ggz-zorg in de huisartsenpraktijken in Noord-Limburg. “Voor huisartsen en praktijkondersteuners ggz is het moeilijk om op de hoogte te blijven van wijzigingen in het veld van ggz-zorgaanbieders. Daardoor is het lastig om goed door te verwijzen. Met als gevolg dat patiënten soms terugverwezen worden, of dat er moeilijk een plek te vinden is. We dachten op een gegeven moment: kan dat niet anders? En daaruit is het idee van een RPB ontstaan, waarbij we ook de ervaringen bij soortgelijke initiatieven hebben meegenomen.”
‘Patiënt in the lead’
De pilot bij drie huisartsenpraktijken gaat binnenkort van start. “We organiseren de verwijzing straks centraal. Alle verwijzingen van de huisarts voor basis of specialistische ggz lopen straks via het RPB. Die neemt contact op met de patiënt en bespreekt drie mogelijke aanbieders. Samen maken ze een keuze. Het RPB regelt een intake-afspraak en blijft de patiënt vasthouden tot er een datum bekend is. Dit koppelt het RPB terug aan de huisarts. Zo nodig kan die nog overbruggingszorg regelen. Belangrijk uitgangspunt is dat de patiënt in the lead is. Hij krijgt uitgebreide uitleg over de mogelijkheden, keuzes en voor- en nadelen en beslist zelf.”
Tijd
Voor huisartsen lost dit een belangrijk probleem op. Huisarts Marlies Wegewijs, nauw betrokken bij de pilot: “Het is nu lastig om goed te verwijzen. Door de wachttijden weet je nu vaak niet hoe lang het duurt. Als patiënten op een wachtlijst staan, horen ze vaak niets tussendoor. De problemen kunnen toenemen als iemand te lang moeten wachten. Daarnaast is ook de communicatie naar de huisarts over die wachtperiode tot de intake niet goed geregeld nu. POH-ers bellen daar nu achteraan maar dat kost tijd.”
Brug
Projectleider Mouchart: “Huisartsen en de ggz-aanbieders omarmen dit plan: het slaat letterlijk en figuurlijk een brug tussen die twee. ‘Verkeerde’ verwijzingen zijn voor beide partijen niet fijn en het levert nu veel extra administratie op. Een RPB kan dit wegnemen. Het voordeel van een RPB is dat die een goed overzicht van de aanbieders in de regio heeft en de wijzigingen bij houdt. Aan dat overzicht wordt nu hard gewerkt door Provico. “Door een regionaal overzicht kunnen patiënten beter worden verwezen en maak je meer gebruik van het regionale aanbod. We hopen op een betere samenwerking in de regio.
Pitbull
Bij het RPB is een inhoudelijk persoon werkzaam, die kennis heeft van diagnoses en behandelingen zodat hij of zij een passend aanbod kan doen. Directeur Irene Piets van Provico: “Doordeweeks is die persoon fulltime aanwezig. Daarnaast is er een accountmanager die contacten onderhoudt en zorgaanbieders aan elkaar gaat koppelen. Voor ’s avonds, ’s nachts en in het weekend is er altijd een ggz-triagist beschikbaar bij de HAP. Dat is nu ook al zo overigens.” Huisarts Wegewijs: “Die medewerker van het RPB moet een pitbull zijn en kan zo voor huisartsen veel tijd besparen. De huisarts is wel regiebehandelaar, maar hoeft niet meer achter de plaatsing van patiënten aan te bellen.” Voorwaarde voor de huisartsen is dat er geen extra handelingen nodig zijn bij een RPB. “Het moet makkelijk zijn om direct contact te leggen met iemand zich medeverantwoordelijk voelt om het op te lossen. Dan weet je dat het wordt opgepakt en dat als het niet lukt, je dat terug hoort. Daarnaast zou het mooi zijn als instellingen zich verantwoordelijk voelen voor patiënten in de hele regio.”
Geslaagd
”Als we van patiënten terug horen dat zij zich goed ondersteund voelen en geen last hebben van de schotten, dan is de pilot geslaagd,” zegt directeur Piets. “Daarnaast dat de huisartsen zich ondersteund voelen en het RPB als meerwaarde zien. Het zou nog mooier zijn als de samenwerking over de muren heen gaat en regio-breed wordt. Tussen aanbieders onderling en met de huisartsen.” Wanneer is voor Wegewijs de pilot geslaagd? “Als ik mijn patiënt kan verwijzen naar het RPB en ik er geen seconde over hoef te twijfelen of hij op de goede plek komt. En dat de patiënt snel terecht kan en ik ook goed op de hoogte wordt gehouden.”
Uitrollen
Op den duur wil Provico ook ervaringsdeskundigen betrekken bij de RPB. Directeur Piets: “We beginnen nu bij de huisarts en de patiënt, daarna willen we het verder uitrollen. Door onder andere een groter netwerk van verwijzers te creëren en door de inzet van ervaringsdeskundigen en psychiaters bij het RPB. Ook willen we kijken of we dan gezamenlijke groepen kunnen draaien in de regio.”
Weg van de wachtlijst
Het landelijk Actieplan Wachttijden GGZ werkt aan het terugdringen van de wachttijden. Dit actieplan is een initiatief van GGZ Nederland, MIND en Zorgverzekeraars Nederland. Meer weten? Kijk op wegvandewachtlijst.nl
Bron: ggznederland.nl
Dit bericht is 2519 keer gelezen.