Meer jongvolwassenen bellen met landelijke hulplijn Sensoor

Facebooktwitterlinkedinmail

sensoor

26 juli 2016 –  Steeds meer jongvolwassenen weten de telefonische hulplijn van Sensoor te vinden. Er wordt het meest gebeld over het onderwerp geestelijke gezondheid. 

Vanaf februari jl. is er een stijging te zien in het aantal telefoongesprekken onder 18- tot 30-jarigen.Er heeft een gemiddelde stijging van maar liefst 8% per maand plaatsgevonden in de maanden februari tot en met juni 2016. 11% van het totale aantal hulpvragers is in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. De afgelopen maand belden 1187 jongvolwassenen naar de landelijke hulplijn, dat zijn ruim driehonderd telefoontjes meer dan in februari van dit jaar.

Jongeren tot 30 jaar bellen regelmatig over geestelijke gezondheid, liefdesrelaties en invulling van de dag. Er wordt het meest gebeld over het onderwerp geestelijke gezondheid. Bijna een kwart van alle gesprekken (21%) in deze leeftijdscategorie gaat over dit onderwerp. De meeste mensen die bellen met Sensoor zijn verdrietig en/of somber (24%). Ze zitten niet lekker in hun vel en dat is de reden dat ze contact opnemen met de telefonische hulplijn. Verder is 61% van de bellers vrouw en 39% man in deze groep. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van 2016.

Ook Lois neemt regelmatig contact op, een jonge vrouw van 28. Ze heeft last van depressieve periodes en angstaanvallen. “Negatieve gedachten krijg je niet meer onder controle. En op dat moment is er niemand in je omgeving bij wie je even je hart kunt luchten”. Soms zoekt ze 3 of 4 keer per week contact en soms een paar weken niet. ‘’Ik heb bijna niemand in mijn omgeving om mee te praten of om mijn hart bij te luchten. Het is dan fijn dat Sensoor er is.’’

Sensoor geeft échte aandacht door het bieden van een luisterend oor, anoniem en vertrouwelijk. De opgeleide vrijwilligers van Sensoor luisteren onbevooroordeeld naar iedereen die zijn verhaal kwijt wil en bellers zijn hierdoor vaak even verder geholpen.

Over Sensoor
Sensoor biedt sinds 1958 dag en nacht een luisterend oor via telefoon, chat en mail. Praten over verdriet of zorgen, anoniem en vertrouwelijk, lucht op en biedt perspectief. Zo’n 900 vrijwilligers van Sensoor zijn hiervoor goed opgeleid en geven échte aandacht, van mens tot mens.

Bron: persbericht

 

Dit bericht is 4150 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail