24 juni 2016 – Jongens op de basisschool hebben niet alleen vaker last van gedragsproblemen, maar lijden er ook meer onder dan meisjes met precies dezelfde problemen.
Dat zegt socioolog Jayanti Owens van de Brown Universiteit in de Verenigde Staten, die onderzoek naar dit onderwerp deed.
Volgens Owens kan dit verschil deels verklaard worden door opvattingen bij leraren over jongens. “Stereotypes van jongens die zich misdragen, kunnen ertoe leiden dat docenten ze harder aanpakken dan meisjes. Dit leidt er weer toe dat de problemen aanhouden en ze slecht blijven presteren op school.”
“Als deze groep jongens meer steun zouden krijgen, thuis en op school, kunnen ze eerder leren om zich te beheersen en sociale vaardigheden te ontwikkelen.”
Owens vergeleek 4- en 5-jarige Amerikaanse jongens met meisjes in dezelfde leeftijd. Ze vergeleek steeds kinderen van verschillend geslacht, maar met dezelfde mate van gedragsproblemen, zoals snel afgeleid zijn en emoties slecht onder controle kunnen houden.
De jongens bleken meer moeite met leren te hebben dan de meisjes en raakten sneller achterop, bleek uit langjarige data die Owens analyseerde. Ook behaalden ze als adolescenten naar verhouding een lager opleidingsniveau.
Bron: nu.nl
Dit bericht is 3958 keer gelezen.